Název:
Využití alternativních komunikačních prostředků v tělesné výchově pro děti s poruchami autistického spektra
Překlad názvu:
Applikation of alternative means of communication in physical education for children with autistic spectrum disorder
Autoři:
Křiva, Tomáš ; Flemrová, Miroslava (vedoucí práce) ; Prokešová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Využití alternativních komunikačních prostředků v tělesné výchově pro děti s poruchami autistického spektra. Cíle práce: Cíl práce je monitorování využití alternativních komunikačních prostředků v hodinách tělesné výchově pro děti s poruchami autistického spektra na základních školách v rámci regionu Kolínsko. Metoda: Předkládaná studie je popisného charakteru a využívá metod kvalitativního výzkumu (anketní dotazování a strukturovaný rozhovor). Výsledky: Úkol zmapovat používání alternativních komunikačních pomůcek v rámci výzkumného souboru byl splněn. Podařilo se odpovědět na výzkumné otázky. Z výzkumu vyplynulo, že přibližně polovina pedagogů výzkumného souboru používá v tělesné výchově komunikační pomůcky. Výzkum potvrdil fakt, že mezi vhodné a často používané komunikační pomůcky patří piktogramy. Další závěr výzkumu říká, že informovanost v problematice alternativních komunikačních pomůcek je u části pedagogů nedostatečná. Klíčová slova: autismus, poruchy autistického spektra, komunikace, alternativní komunikační prostředky, tělesná výchovaTitle of work: Application of alternative means of communication in physical education for children with autistic spectrum disorder. Aims: Monitoring of application of alternative means of communication in PE lessons for children with autistic spectrum disorder at primary schools within Kolín region. Method: Given study is descriptive and takes advantage of the qualitative research (questionnaire and structured interview). Results: The task of mapping the application of alternative means of communication within the research set has been accomplished. This work brings answers to research questions. The research showed that approximately one half of pedagogues of research set is using communication aids during PE lessons. The research proved the fact, that pictographs belong to appropriate and frequently used communication aids. Another conclusion of this research shows, that awareness of alternative means of communication isn't sufficient for some pedagogues. Keywords: Autism, disorders of autistic spectrum, communication, alternative means of communication, physical education.