Original title:
Využití interaktivní tabule v hodinách občanské výchovy na základní škole
Translated title:
Using interactive whiteboards in middle school Civic Education lessons
Authors:
Vránková, Lenka ; Havlínová, Ivana (advisor) ; Semrádová, Ilona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na využití moderních technologií ve vyučování. V úvodní části se zabývá postavením předmětu výchovy k občanství v dnešním vzdělávacím systému. Poté nastiňuje klady a zápory moderních technologií a jejich postavení v systému materiálních didaktických prostředků. Věnuje se také postojům učitelů, kteří s technologiemi přicházejí denně do styku. Hlavní část práce se věnuje interaktivní tabuli a jejímu nezbytnému příslušenství. Popisuje jejich konkrétní funkce, možnosti uplatnění při vyučování a práci se softwarem interaktivní tabule. Zároveň upozorňuje na možné negativní vlivy využívání moderních technologií. Praktická část vytváří model výukového programu hodin občanské výchovy pro 6. ročník základní školy se zaměřením na téma Vlast. Výsledkem je odučení dvou vyučovacích hodin s použitím interaktivní tabule. Klíčová slova moderní technologie, interaktivní tabule, výchova k občanství, didaktické prostředky, vlast, výukový programThe diploma thesis is focused on using modern technologies in teaching. The introduction deals with position of citizenship education in current education system. Then outlines the positives and negatives of modern technologies and their position in system of teaching material resources. The diploma thesis also turns to attitudes of teachers who are daily in contact with technologies. The main part is devoted to an interactive board and its necessary accessories. It describes their specific functions, possibilities for teaching and working with an software of interactive board. It also highlights the possible negative effects of modern technologies. The practical section is a model of teaching lessons of citizenship education program for 6th class of the elementary school focusing on the theme of Motherland. The result is teaching for two lessons with using an interactive board. Key words: modern technology, interactive boards, citizenship education, teaching resources,homeland, education program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48852