Original title:
Rajhradský oltář
Translated title:
Rajhrad Altarpiece
Authors:
Špinková, Tereza ; Ottová, Michaela (advisor) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rajhradský oltář: Resumé Tereza Špinková Rajhradský oltář je dílem vytvořeným v první polovině 15. století malířem českého původu. Dochovalo se z něj šest malovaných desek - dvě komponované na šířku a čtyři na výšku. Na většině obrazů jsou scény týkající se pašijového cyklu - podélné desky nesou výjevy Ukřižování a Nesení kříže, tři výškové se týkají témat Poslední večeře, Krista na Olivetské hoře a Zmrtvýchvstání. Scéna na posledním obraze se vztahuje k legendám o svatém Kříži - vypráví o Nalezení a Zkoušení sv. Kříže. Všechny desky jsou malované na dřevu, jejich podobné rozměry a technika provedení podkresby a malby svědčí o jejich původu z jednoho celku. Autor oltáře ještě vycházel z tradičních technických postupů, obvyklých v dřívějších dobách, zvláště pak v krásném slohu. V provedení výjevů se však již objevují nové tendence, zejména pak ve štětcové podkresbě. Na malbách chybí vrstva olovnaté běloby, což bylo v předchozích desetiletích rovněž nezvyklé. Původní uspořádání retáblu je nejisté, uprostřed zřejmě figurovaly výjevy Ukřižování a Nesení kříže, menší desky pak mohly tvořit křídla oltáře. Badatelé se oltářem zabývali od počátku 20. století, většinou ho dávali do souvislosti s vrstvou frankovlámsky orientované knižní malby na našem území a jeho vznik byl kladen mezi léta 1415-1430. V nedávné době...English Summary: Rajhrad Altarpiece Rajhrad Altarpiece was made by bohemian painter in the first half of the fifteen century. To this day, it has been preserved six panels - two of them have been created for the width and they deal with the theme of Crucifixion and Christ Carrying the Cross. Other panels are composed for the height and they talked about the Last Supper, Prayer on the Mount of Olives and Resurrection. The last painting concerns about the Finding and Verification of Saint Cross. The altarpiece used to be dated around 1415-1430. Nowadays, Milena Bartlová, following the new archive material (which was discovered by Bohumil Zlámal, Ivo Hlobil a Kateřina Engstová), has changed the previous opinion. She moves the origin of the altarpiece towards the year 1452 and she suppose that the panels were originally intended for the church of St. Mauritz in Olomouc. Other explorers date these paintings by the year 1440. The author of Rajhrad Altarpiece came from the precedent style of painting which was characterized by the lyric moments, complicated draperies and far-away kind of faces. The artist completes this scheme by the interest in the action, structure of place and here and there, he is concerned in individual portraits. He is supposed to have seen this kind of "realistic" motives in the illuminated...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/18783