Název:
Vhodnost integrace jedinců s pervazivní vývojovou poruchou
Překlad názvu:
Suitability of integration of individuals with pervasive developmental disorder
Autoři:
Vobořilová, Iveta ; Prokešová, Eva (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Vhodnost integrace jedinců s pervazivní vývojovou poruchou Cíle: Cílem této studie bylo zjistit vhodnost integrace jedinců s pervazivní vývojovou poruchou. Metody: K posouzení vhodnosti integrace u 20 žáků s pervazivní vývojovou poruchou (chlapců, dívek) ve věkové kategorii od 7 do 15 let byly použity dvě baterie otázek a volný rozhovor. Baterie otázek byly zaměřené na problematické oblasti specifické pro jedince s pervazivní vývojovou poruchou (oblast komunikace, sociální interakce, představivosti). Volný rozhovor doplňoval baterii otázek směrovanou na pedagogy. Výsledky: Výsledky výzkumu ukázaly, že by integrace našeho vybraného vzorku jedinců s PDD z hlediska problémových oblastí (komunikace, sociální interakce, představivost) nebyla vhodná. Nemožné začlenění by z hlediska schopnosti komunikace bylo u 30 % jedinců, kteří mají selektivní mutismus. Ve vyučovacích hodinách s pedagogy nekomunikují ani nespolupracují. Začlenění by bylo pravděpodobně schopno zvládnout 70% jedinců s PDD. Ale ani tito žáci nejsou po obsahové stránce řeči na úrovni intaktních vrstevníků. Výsledky v oblasti sociální interakce jsou jednoznačné. Kontakt s vrstevníky nenavazuje 35% žáků s PDD. V případě, že sociální interakci navazují, jsou to ojedinělé situace (60%). Naše závěry potvrzují i výsledky, které říkají, že...The title: Suitability of integration of individuals with pervasive developmental disorder The aim: The aim of this thesis is to establish whether it is suitable to integrate individuals with pervasive developmental disorder into a mainstream setting Methods: To elicit the suitability of a possible inclusion of 20 children (boys and girls aged 7 to 15) with pervasive developmental disorder (PDD), two sets of questions and a free interview were used. The sets of questions focused on problematic areas specific to individuals with pervasive developmental disorder, such as difficulties in communication, social interaction and imagination. A free interview supplemented the set of questions aimed at educators. Results: The results of the research showed that our sample group of children with PDD would not be suitable for integration with regard to problems with communication, social interaction and imagination. The inclusion is impossible in cases of 30% of individuals, who suffer from selective mutism. These children do not communicate nor co-operate with their educators during the lessons. However, 70% of individuals with PDD could be possibly integrated. Nevertheless, these pupils do not keep up with their non-disabled peers as for the speech content. Regarding to social interaction, the results are...
Klíčová slova:
narušená komunikační schopnost; neschopnost imaginace; psychogenní porucha; sekundární socializace; stereotypní chování; communication disorder; imagination disability; Psychogenic disorder; secondary socialization; stereotypical behaviour