Original title:
Strukturované drama jako prostředek k prevenci šikany
Translated title:
Drama as the Prevention of Bulying
Authors:
Čermáková, Michaela ; Svobodová, Radmila (advisor) ; Holemá, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje metodě strukturovaného dramatu a její pomoci v prevenci šikany, konkrétně pochopení role mlčícího svědka jako osoby, která může zamezit šikaně, pokud z ní vystoupí. Teoretická část vymezuje termín šikana, popisuje formy, příčiny a charakteristické znaky šikanování mezi žáky prvního stupně základní školy. V této části práce je rovněž definována zvolená metoda strukturovaného dramatu, její postupy a techniky. Součástí praktické části je vytvořené strukturované drama a jeho reflexe. Pomocí dotazníkového šetření je zkoumán postojový posun u vybraných žáků v rozhodnutí vystoupit z role mlčícího svědka. Výchozí a koncovou fází zkoumaného posunu je období bezprostředně před realizací strukturovaného dramatu a doba několika měsíců po jeho realizaci. KLÍČOVÁ SLOVA: Strukturované drama, dramatická výchova, metody a techniky, šikana, mlčící většina, prevence, první stupeň ZŠ, rozhodováníThe diploma thesis deals with the method of structured drama and its help in the prevention of bullying. Specifically, the aim is to understand the role of a silent witness as a person who can prevent bullying by stepping out of this role. The theoretical part defines the term bullying, describes the forms, causes and characteristics of bullying among pupils of the first grade of the primary school. This part of the thesis also gives a definition of the chosen method of structured drama, its procedures and techniques. The practical part deals with the created structured drama and its reflection. The questionnaire survey then examines the attitude shift of selected pupils in their decision to step out of the role of the silent witness. The period immediately preceding the realization of structured drama and the period after a few months are the initial and terminal phases of the examined attitude shift. KEYWORDS: Structured drama, drama education, methods and techniques, bullying, silent majority, prevention, the first grade of the primary school, decision-making
Keywords:
bulying; Drama; prevention; primary school; 1.stupeň ZŠ; prevence; Strukturované drama; šikana
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84758