Název:
Síla samolepek - etnografický výzkum v první třídě
Překlad názvu:
Power of the stickers - Ethnography research at the first class
Autoři:
Pejchalová, Michaela ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] česky Bakalářská práce se zabývá fenoménem samolepek u dětí v první třídě základní školy. Jejím cílem je popsat a objasnit význam jejich sběru, seskupování a směňování. Práce je pojímána jako etnografická studie ve školním prostředí. Je založena na metodách kvalitativního výzkumu. Data byla sesbírána pomocí pozorování, rozhovorů s focus group, analýzou dokumentů a deníku výzkumníka. Poté byla kvalitativně analyzována a interpretována v kontextu odborné literatury. Text práce je rozdělen na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretický podklad vychází jak z oblasti psychologie, tak i sociální a kulturní antropologie, sociologie, filosofie či kulturní historie. Praktická část přináší prezentaci výsledků celého výzkumu. Studie se snaží obsáhnout celou problematiku samolepek, především jejich vliv na vztahy ve třídě a sebepojetí žáka první třídy. Detailně popisuje a rozebírá principy řazení a směny. Poukazuje na jejich moc utvářet jedince i jeho okolí.in English The bachelor's thesis is focused on the phenomenon of stickers for children at the first class of the primary school. Its aim is the description and the explanation of the sense of their collection, grouping and exchange. The thesis is conceptualized like an ethnographical study at the school background. It is based on the methods of qualitative research. Data was collected using participant observation, interviews with focus group, analysis of documents and diary of research worker. Then it was qualitatively analysed and interpreted in relation to the relevant literature. The text of work is divided in two parts - the theory and the research. The theoretical part is coming out from sphere of psychology and also social and cultural anthopology, sociology, philosphy nad cultural history. The practical part presents results of the research. The aim of study is to enable better insight into the problematics of stickers, especially their influence on relations between children and self-concept of pupil at the first class. It describes and analyses in detail of principles of classifications and exchanging. The thesis shows what is the power of stickers to create individual and his surroundings.
Klíčová slova:
hra; mladší školní věk; myšlení; samolepky; směna; exchange; game; stickers; thinking; young school age