Original title:
Vztah koučování, self-efficacy, engagementu a osobnosti zaměstnanců maloobchodní společnosti
Translated title:
The relationship of coaching, self-efficacy, engagement and personality of employees in retail
Authors:
Zvěřinová, Kristýna ; Höschlová, Eva (advisor) ; Bahbouh, Radvan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce si klade za cíl najít vztah mezi koučováním, self-efficacy, engagementem a osobnostními charakteristikami podle teorie Big Five, tzn. otevřenost vůči zkušenosti, svědomitost, extraverze, přívětivost a neuroticismus. V teoretické části se práce věnuje především měření efektivity koučovacích intervencí, se zaměřením na hledání souvislostí s pojmy self-efficacy, engagementu a osobnostními charakteristikami. Empirická část popisuje kvaziexperimentální výzkum ověřující předpoklad, že koučování mělo významný vliv na námi sledované proměnné. Výzkumný soubor tvořili vedoucí zaměstnanci obchodních jednotek nejmenované retailové společnosti, kteří byli rozděleni na experimentální a kontrolní skupinu. Experimentální skupina absolvovala šest koučovacích schůzek v průběhu šesti měsíců, zaměřených na libovolné téma týkající se jejich pracovního života. Kontrolní skupina koučování neabsolvovala. Obě dvě skupiny byly testovány na začátku koučovacího programu a následně po jeho skončení. Vyplňovány byly dotazníky Obecné vlastní efektivity, Gallupův dotazník Q12 pro zjištění engagementu a NEO pětifaktorový osobnostní inventář. Na základě sebraných dat a jejich statistické analýzy byl prokázán statisticky významný rozdíl mezi pretestem a posttestem proměnné otevřenost vůči zkušenosti v experimentální...The aim of this thesis is to find a relationship between coaching, self-efficacy, employee engagement and personality traits according to the Big Five theory, that means openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness and neuroticism. In the theoretical part, the thesis is devoted to measuring the effectiveness of coaching interventions, with a focus on finding connections with the concepts of self-efficacy, engagement and personality traits. The empirical part describes a quasi-experimental research verifying the assumption, that coaching had a significant impact on all monitored independent variables. The experimental group consisted of store managers of unnamed retail company, which were divided into experimental and control group. The experimental group attended six coaching sessions over six months, focusing on any topic related to their work life. The control group did not attend any coaching session. Both groups were tested at the beginning of the coaching program and afterwards. Respondents completed three questionnaires - General Self-Efficacy Scale, Gallup Q12 questionnaire for engagement and NEO five-factor personality inventory. Based on the collected data and statistical analysis, a statistically significant difference was found between the pretest and posttest...
Keywords:
Coaching|Self-efficacy|Engagement|Big Five; Koučování|Self-efficacy|Engagement|Big Five
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110779