Original title:
Analýza možných zdrojů prostředků pro podporu nadaných dětí v českých základních školách
Translated title:
Analysis of possible resources for the support of gifted children in Czech elementary schools
Authors:
Frimlová, Martina ; Háva, Petr (advisor) ; Mašková, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Analýza možných zdrojů prostředků pro podporu nadaných dětí v českých základních školách." pojednává o vícezdrojovém financování péče o nadané děti na českých základních školách. Vychází ze zjištění, že jsou k dispozici státní i nestátní prostředky, které mohou být použity na speciální podporu nadaných žáků. Snaží se analyzovat tyto finanční i nefinanční zdroje z pohledu základní školy, která má zájem postarat se o své nadané žáky v souladu s doporučeními vyplývajícími z platné právní úpravy, nicméně nemůže ovlivnit státní politiku. Při hledání prostředků na podporu nadaných žáků škola naráží na fakt, že podpora ze strany státu skrz normativní financování škol je nedostatečná. Proto je nucena uchýlit se právě k hledání alternativních zdrojů prostředků. Nejedná se však o systémové řešení problematiky. V rámci řešení výzkumného problému v této práci bylo identifikováno celkem 22 různých zdrojů prostředků podpory nadaných žáků, včetně základní finanční podpory skrz školské normativy. Získaná data o těchto prostředcích byla analyzována v kontextu historie péče o nadání u nás a platné právní úpravy. Výsledkem jsou zjištění o jednotlivých vlastnostech těchto zdrojů prostředků jako například legální použitelnost, politická průchodnost, objem a typ poskytované péče či reálné příklady úspěšného...Diploma thesis "Analysis of possible resources for the support of gifted children in Czech elementary schools" deals with financing the support of gifted children in Czech elementary schools from multiple sources. It starts from the finding that there are available resources both from government and non-government subjects, and that these resources can be used to support special pedagogical care of gifted pupils. It tries to analyze these resources (both financial and non-financial) from the point of view of an elementary school, which aims to give special treatment to gifted children, as it is suggested by legal documents, but cannot influence national policy. When searching for resources to support gifted children, the school eventually faces the fact that directive state funding is inadequate. So the school is forced to resort to searching for alternative sources. It is, however, not a system solution of the problem. Within the process of solving the research problem, 22 most significant resources were identified, including the basic resource - directive state funding. Data obtained about these resources were analyzed within historical and legal context. The result is findings about important characteristics of each of these resources, including legal validity of use, political continuity, amount and...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/30752