Original title:
Symbolizace dospělosti u dívek v šesté, později v sedmé třídě základní školy
Translated title:
Symbolization of Adulthood by Girls from Sixth Grade of Elementary School
Authors:
Kálalová, Jiřina ; Doubek, David (advisor) ; Levínská, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá dospíváním dívek v šesté, později v sedmé třídě základní školy. Jejím cílem je popsat, jakým způsobem dívky v interakcích s druhými lidmi (především učiteli a spolužáky) vyjadřují své dospívání, jaké symboly využívají proto, aby je okolí vnímalo jako dospělé. Zároveň se snaží poukázat, že symbolizace dospělosti slouží dívkám také jako prostředek tvorby nového sebepojetí. Práce je etnografickou studií, která vznikla na základě téměř ročního kontaktu autorky s šestou, později sedmou třídou jedné pražské základní školy. Pro sběr dat bylo využito kvalitativních metod zúčastněného pozorování třídy a rozhovorů, které autorka vedla s dívkami. Text práce je rozdělen do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Jeho součástí je také úvod, závěr a seznam použité literatury. Teoretická část čerpá z poznatků vývojové a sociální psychologie a odkazu prací Ervinga Goffmana. V praktické části je popsán terén výzkumu a pozorované způsoby, jakými dívky konstruují svou dospělost v interakcích s druhými lidmi. V závěru práce poukazuje autorka na zásadní význam sociální konstrukce dospělosti, díky které dívka postupně proniká do světa dospělých.The subject of the bachelor's thesis is pubescence of girls at the sixth, later seventh grade of an elementary school. It describes girls' methods, that represent their pubescence by interaction with other people (mainly with teachers and classmates), and symbols, that the girls use to be perceived as adults by other people. This thesis points, that girl's new identity is formed by symbolization of adulthood. This thesis is ethnographic research, author picked data at an elementary school in Prague, between children at the sixth, later seventh grade, for nearly a year. She used qualitative methods: concernedly observation of class and interviews with girls. The text of the thesis is divided into two main parts, theoretical and practical. It contains introduction, resume and summary of used literature. The theoretical part includes findings of developmental and social psychology and ideas of Erving Goffman. The practical part contains a description of ground and observed methods, the girls use to construct their adulthood by interaction with other people. The resume deals with fundamental sense of social construction of dulthood for gradational integrate of girls to the world of adults.
Keywords:
ethnography; interaction in class at school; pubescence of girls; qualitative research; dospívání dívek; etnografie; interakce ve školní třídě; kvalitativní výzkum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46026