Original title:
Teoretická východiska vzdělávání ve stáří
Translated title:
Theoretical resources of education during old age
Authors:
Drekslerová, Anna ; Šerák, Michal (advisor) ; Štěpánek, Zdeněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vypracování následujícího textu bylo v prvé rade motivováno snahou prispet k rozširování povedomí o významu vzdelávání ve stárí a o možnostech a mezích jeho praktické realizace. S využitím statistik, analýz mezinárodních dokumentu a záveru nejruznejších výzkumu je poukázáno na evidentní rozpor mezi nemalými ocekáváními, která jsou na vzdelávání senioru kladena, a jeho skutecným stavem, zázemím a popularitou, jíž se teší v soucasné ceské spolecnosti. Stranou zájmu pochopitelne nemohlo zustat ani teoretické uchopení gerontagogiky - relativne moderní vední disciplíny zabývající se edukací "ve stárí a ke stárí", kterou považuji za další, velmi perspektivní, kvalitativní stadium v procesu diferenciace a specializace ved o výchove a vzdelávání. Spolecenská potreba, která za jejím formováním stojí, je obecne spojována zejména s celosvetovým trendem demografického stárnutí. Ten - nejen pro gerontagogiku - predstavuje velkou, neprobádanou oblast, nastolující radu otázek. Jaké zamerení ve vzdelávání senioru v budoucnu prevládne? Zvítezí jeho ekonomická, ci humanizacní dimenze? Bude samotnými seniory prijato jako samozrejmá soucást celoživotního rozvoje a stane se tak naplnením zodpovedného prístupu k vlastnímu, aktivnímu, stárnutí? Predkládaná práce nemá natolik vysoké ambice, aby se na tyto a radu dalších...Elaboration of the following text was primarily motivated by an effort to contribute toward propagation of awareness of a sense of education during old age and potentialities and limits of its practical realization. With utilisation of statistics, internetional documents and conclusions of assorted researches it is adverted to an evident discrepance between considerable expectations on education of elderly persons and its real situation, background and popularity within the present Czech society. What naturally couldn't stay out of interest is a theoretical comprehension of gerontagogy - a relatively modern science concerning with education "in old age and for old age", which I regard as a further, greatly advanced, qualitative stage in a process of differantiation and specialization of education sciences. A public demand that stands behind its formalization is widely associated especially with a worldwide trend of demographic aging. This trend represents - not only for gerontagogy - a major, unexplored area that raises many questions. What orientation of education in gerontagogy will prevail in future? Will its economic or humanitarian dimension win? Will education be adopted by old people themselves as an obvious part of a lifelong development and will it turn into a fulfilment of a responsible approach...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/29556