Original title:
Zmapování lesních mateřských školek v Libereckém kraji
Translated title:
Forest schools in Liberec region
Authors:
Štěpánková, Michaela ; Turčová, Ivana (advisor) ; Frainšic, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Význam přírody jako vzdělávacího prostředí zmapováním lesních klubů a lesních mateřských škol v Libereckém kraji z pohledu pedagogů. Cíl práce: Cílem mé diplomové práce je zmapování lesních mateřských škol a lesních klubů v Libereckém kraji. Dále získání konkrétních informací o fungování a pedagogické činnosti těchto LMŠ a lesních klubů v Libereckém kraji pomocí polo-strukturovaných rozhovorů. Výsledky: Zpracování literatury vztahující se k předškolní pedagogice, alternativním pedagogickým směrům a lesní mateřské škole nám přiblížilo danou problematiku. Prostřednictvím polo-strukturovaných rozhovorů, které jsem vedla s pedagogy jednotlivých lesních mateřských škol či klubů v Libereckém kraji, jsem získala potřebné informace. Fungování LMŠ a klubů je v mnoha ohledech odlišné. Otevírací doba školek je od 7:00 do 17:00. Využívají pedagogické směry waldorfský a montessori, ale pouze jako inspiraci. Režim dne se liší, avšak pomůcky, které používají, jsou podobné a pocházejí z přírody. Všichni respondenti mají kladný vztah k přírodě a vnímají její pozitivní vliv na děti. Velmi zásadní závěrečná informace je, že se mění způsob výchovy od autoritativní k liberální, mění se společnost a LMŠ či lesní kluby rodiče vítají. Klíčová slova: vzdělání, alternativní pedagogické směry, vztahy s přírodou, lesní...Title: The importance of nature as a learning environment by mapping forest clubs and forest kindergartens in the Liberec region from from the point of view of educators. Objective: The aim of my thesis is to map forest kindergartens and forest clubs in the Liberec region. Further, by using semi-structured interviews to obtain specific information about the operation and educational activities of the forest kindergartens and clubs in the district. Results: Literature about pre-school pedagogy, alternative ways of education, forest kindergartens gave us insights into the topic. From semi-structured interviews that I conducted with various teachers of forest kindergartens or clubs in the Liberec region, I received necessary information. The functioning of forest kindergartens and forest clubs is different in many ways. Opening hours of kindergartens are about 7:00 to 17:00. Their approach to children is inspired by Waldorf and Montessori pedagogy. The timetable of the day differs, but the materials they use are similar and come from nature. All respondents mentioned that parents cooperate with them. It was evident that all of them have good relationship to nature and see its positive influence on children. Crucial final information is that the way of education changes from authoritarian to liberal,...
Keywords:
alternative educational guidelines; education; forest kindergarten; Liberec; operation; relations with nature; teacher interview; the importance of nature; alternativní pedagogické směry; lesní mateřská škola; Liberec; pedagog; provoz; rozhovor; vzdělání; vztahy s přírodou; význam přírody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74659