Název:
Možnosti a meze využití metody CLIL v českých školách
Překlad názvu:
Possibilities and boundaries of using CLIL method in Czech schools
Autoři:
Němečková, Markéta ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Uličná, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce pojednává o inovativní metodě CLIL, jež propojuje výuku nejazykového předmětu s cizím jazykem. Cílem práce je s využitím akčního výzkumu ověřit možnosti uplatnění metody CLIL v podmínkách 1. ročníku vybrané státní základní školy. Akční výzkum je vhodným nástrojem, který umožňuje implementaci nových přístupů a přispívá ke zkvalitnění vlastního pedagogického působení. Výzkum je zaměřen na ověřování různých strategií podpory žákova učení s cílem vytvořit soubor funkčních podpůrných strategií, které pomohou žákům prvního ročníku překonat jazykové bariéry a umožní jim dosáhnout stanovených výukových cílů. Jádro práce tvoří detailně zpracované přípravy hodin s reflexemi, ve kterých budou analyzovány použité aktivity a podpůrné strategie z pohledu efektivnosti. V závěru práce jsou formulovaná doporučení pro praxi z hlediska možností a mezí využití metody CLIL v českých státních školách. V rámci výzkumu bylo potvrzeno, že jazyková úroveň žáků není podmínkou integrované výuky a lze ji tedy využívat již od prvního ročníku základní školy. Klíčová slova: výuka cizích jazyků, obsahově a jazykově integrované učení, akční výzkum, cizí jazyk napříč kurikulem, inovativní metoda.The diploma thesis deals with an innovative method CLIL, which combines the teaching of subject matter with the teaching of a foreign language. The aim of the work is to use action research to verify the possibilities of applying CLIL in first class of chosen state primary school. The action research is a suitable tool to implement a new approach and contributes to improvement of the quality of teaching. The research is focused on the verification of different supporting strategies to create a set of functional scaffolding techniques, which help first graders to overcome the language barriers and achieve the learning objectives. The core of this thesis consists of detailed lesson plans and reflections, in which the used activities and scaffolding are analysed in terms of efficiency. The final part of the thesis includes several recommendations for practice from the perspective of the possibilities and boundaries of using CLIL method in Czech state schools. The research confirmed that the language level of pupils is not a necessary condition of teaching through CLIL and therefore it is possible to use CLIL from first class of primary school. Keywords: foreign language teaching, Content and Language Integrated Learning, action research, foreign language across the curriculum, innovative method.
Klíčová slova:
akční výzkum; cizí jazyka napříč kurikulem; inovativní metoda; obsahově a jazykově integrované učení; výuka cizích jazyků; action research; Content and Language Integrated Learning; foreign language across the curriculum; foreign language teaching; innovative method