Original title:
Individualizovaná výuka českého jazyka podle metody MGML
Translated title:
Individualized Czech language teaching methods by MGML
Authors:
Suchá, Jana ; Kargerová, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Individualizovaná výuka českého jazyka podle metody MGML představuje didaktický systém MultiGradeMultiLevel, jenž byl vyvinut na základě potřeb vzdělávání chudých vesnických obyvatel v Rishi Valley, v Indii. Jedná se o vysoce strukturovaný systém, který využívá heterogenity žáků ve třídě. Uskutečňuje se na základě dokonale připraveného učebního prostředí a aktivity staví na principech konstruktivismu. Stěžejní myšlenka odpovídá teorii ruského psychologa Lva Vygotského tzv. zóny nejbližšího vývoje. Cílem výzkumné části práce je realizovat a reflektovat výuku českého jazyka dle metody MGML, tedy na základě akčního výzkumu ověřit možnosti aplikování metody v prostředí české školy. Výuka proběhla v programu Začít spolu, neboť je svými principy MGML nejbližší. Dospěli jsme k závěru, že metodu lze využití jako prvek obohacení výuky na české primární škole.The diploma thesis titled Individualized Czech language teaching methods by MGML represents MultiGradeMultiLevel didactic system, which was developed based on the training needs of poor rural people in Rishi Valley, in India. It is a highly structured system, which uses the heterogeneity of students in class. It is realized in perfectly prepared learning environment and with activities based on the principles of constructivism. The main principles correspond to the theory of Russian psychologist Lev Vygotsky called Zone of proximal development. The aim of the study is to realize and reflect the teaching of Czech language using the MGML-Methodology and thus use action research to verify the possibility of applying the method in the Czech school environment. The teaching took place in the program Step by Step, because its principles are closest with the MGML-Methodology approach. We conclude that the method can be used as an enriching element in teaching at Czech primary school.
Keywords:
differentiation; individualization; milestone; MultiGradeMultiLevel-Methodology; RIVER; scaffolding; Step by Step programme; diferenciace; individualizace; metoda MultiGradeMultiLevel; milestone; program Začít spolu; RIVER; scaffolding
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68374