Original title:
Autoevaluace mateřské školy z pohledu řízení
Translated title:
Self-evaluation in the nursery school from the perspective of management
Authors:
Čmolíková, Václava ; Fantová, Věra (advisor) ; Trunda, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Autoevaluace mateřské školy z pohledu řízení AUTOR: Václava Čmolíková KATEDRA (ÚSTAV) Pedagogická fakulta Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Věra Fantová ABSTRAKT: Cílem této práce bylo podat přehled o přístupu mateřských škol k autoevaluaci z pohledu řízení, porovnat realitu v mateřských školách a sloučených celků základních a mateřských škol jak v oblasti realizace autoevaluace, tak i přijímaných opatření, která vycházejí ze zprávy vlastního hodnocení. V teoretické části jsou zaznamenány některé základní termíny týkající se autoevaluace, řízení školy a legislativního rámce. Předmětem výzkumného šetření bylo zmapovat, jakým způsobem vedoucí pracovníci samostatných mateřských škol a sloučených celků základních a mateřských škol, oblast řízení vyhodnocují. Výsledkem je sumarizace přístupu škol k autoevaluaci řízení, která poukazuje na přetrvávající problémy v procesu hodnocení řízení mateřských škol a pootevírá cestu k poznání a zefektivnění autoevaluace v oblasti řízení mateřské školy. Klíčová slova: Evaluace, autoevaluace, řízení školy, styly řízení, ředitelTITLE: Self-evaluation in terms of nursery management AUTHOR: Vaclava Čmolíková DEPARTMENT Charles University in Prague, college of education School Management Centre SUPERVISOR: PhDr. Vera Fantová ABSTRACT: The aim of this study was to provide an overview of access of nursery schools to self- evaluation from a management perspective, compare the reality in nursery schools and units of the merged primary and nursery schools in the realization of self- evaluation and adopted measures, which are based on the self-evaluation report. In the theoretical section there are reported some basic terms related to self-evaluation, school management and the legislative framework. The subject of the research was to map how the managers of individual schools and units of the merged primary and nursery schools evaluate an area of the management. The result is a summarization of approach to school self- evaluation procedures in view of schools, which points to continuing problems in the evaluation of management of nursary schools and which opens a new way to understanding and doing self-evaluation more effective in the area of nursary schools. KEYWORDS: : Evaluation , self-evaluation , school management, management styles , Director
Keywords:
Director; Evaluation; management styles; school management; self-evaluation; autoevaluace; Evaluace; styly řízení; ředitel; řízení školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41552