Original title:
Subjektivní vymezování životních cílů u žáků s poruchami chování
Translated title:
Subjektive Defining of Life Goals of Pupils with Behavioural Disturbances
Authors:
Chaloupka, Jan ; Mottlová, Jana (advisor) ; Felcmanová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Subjektivní vymezování životních cílů u žáků s poruchami chování Autor: Jan Chaloupka Pedagogická fakulta Karlovy univerzity - Katedra speciální pedagogiky Vedoucí práce: Mgr. Jana Mottlová Na základě obecněpedagogické, speciálněpedagogické a psychologické literatury i vlastních zkušeností z působení na speciální škole pro žáky s poruchami chování autor vyslovuje hypotézu, podle níž pro značný počet žáků je dlouhodobé cílesměrné úsilí o vlastní socializaci a edukaci nepřítomné, zkreslené či neefektivní. Cílem práce je potvrdit či vyvrátit míru platnosti hypotézy a v teoretické rovině formulovat i podněty pro praxi. Tímto směrem byl zaměřen výzkum u 120 respondentů a kontrastního kontrolního souboru 30 gymnasistů. Byl proveden formou dotazníku a doplněn rozhovory, k nimž se z rozsahových důvodů pouze odkazuje. Ukázal, že v heterogenním souboru respondentů si dvoutřetinová většina životní cíle buď nedovede vymezit nebo si je vymezuje neadekvátně a nereálně. Autor však důvod nenalezl v tom, že by jejich situování v rodině i ve škole bylo výrazně horší, ani že by méně recipovaly stimuly ze společenského makrosystému. Výsledky byly méně příznivé než v kontrolním souboru, ale nikoliv fatálně. Korelační zjištění však ukázala, že u respondentů v převažující části chybí schopnost stimulace sjednotit v...Subjective Defining of Life Goals of Pupils with Behavioural Disturbances Author: Jan Chaloupka Faculty of Education, Charles University in Prague - Department of Special Education Supervisor: Mgr. Jana Mottlová Based on studying literature on general pedagogy, special pedagogy and psychology as well as on the author's personal experience with working with pupils with behavioural disturbances, the author proposes a hypothesis, according to which the long-term goal seeking efforts of the majority of pupils concerning socialization and education are absent, distorted and ineffective. The objective of this paper is to confirm or refute the validity of the hypothesis as well as to theoretically formulate impulses for practice. The research was performed on a sample of 120 respondents and a contrastive control group of 30 grammar school students. It was effectuated by means of a questionnaire and complemented by interviews, which are not included in full form for space reasons. The research has shown that in a heterogeneous group of respondents, a majority of two thirds is either incapable of life goals definition or the definition is rather inadequate and unrealistic. The author, however, has identified the reasons for this neither in the faulty family or educational background nor in decreased...
Keywords:
Personality integrity - intentional and unintentional functioning - prospective life orientation - motivation - utility - personality focus - pupils with behavioural disturbances - life goals; integrita osobnosti - intencionální a neintencionální působení - perspektivní životní orientace - motivace - utilita - zaměřenost osobnosti -- žáci s poruchami chování - životní cíle
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35981