Název:
Pedagogika jogových poloh vzhledem ke zdraví populace se změřením na záklonové polohy a jejich přínos pro fyzioterapii.
Překlad názvu:
Pedagogy of yoga due to population heath and targeted to extension positions and their effectivness to physiotherapy.
Autoři:
Kozáková, Kristýna ; Malá, Jitka (vedoucí práce) ; Pánek, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Pedagogika jógových poloh vzhledem ke zdraví populace se zaměřením na záklonové polohy a jejich přínos pro fyzioterapii Cíle: Cílem práce je v teoretické části ozřejmit a shromáždit dostatečného množství informací k anatomické, kineziologické a biomechanické stránce záklonových poloh. V další části teoretických východisek zpracovat podklady k tématu jógy, její historii, filozofii a detailní popis vybraných záklonových pozic (Usthrasana, Bhudjangasana, Urdhva mukha shvanasana), vycházejících z jógy. Na základě výzkumných otázek v praktické části zhodnotím, zda existují diskrepance mezi teoretickým podkladem pozic a tím, jak jsou dnes vyučovány v lekcích. Zhodnotím, jak se v současnosti na otevřených lekcích jógy vyučují dané pozice, zda je lektoři zahrnují do lekcí či nikoliv. Dále poukážu na využívání kompenzačních pomůcek a do jaké míry hraje roli vzdělání v daném oboru. Nedílnou součástí praktické části bude souhrn, zda je v lekcích jógy brán zřetel na zdravotní stav klientů. Metody: Jedná se o teoreticko-empirický charakter práce. Výzkumnou metodou je pozorování a forma rozhovoru s lektory na veřejně dostupných lekcí jógy. Výsledky: Potvrdilo se, že existují značné diskrepance mezi teoretickými podklady a nynější výukou jógy ve veřejně dostupných lekcích jógy. Zda zdravotnické vzdělání v...Title: Pedagogy of yoga due to population heath and targeted to extension positions and their effectivness to physiotherapy Objectives: The aim of the thesis is to clarify and collect sufficient information in the theoretical part about the anatomical, kinesiological and biomechanical aspects of the bending positions. After that, I will try to elaborate the theoretical background of yoga, its history, philosophy and a detailed description of selected bending positions (Usthrasana, Bhudjangasana, Urdhva mukha shvanasana), which are based on yoga. Grounded on the research questions in the practical part, I will assess whether there are discrepancies between the theoretical basis of the positions and the way they are taught in the classes today. I will evaluate how are the lessons currently taught in open yoga classes, whether they include those positions or not. I will also point out the use of compensatory aids and the degree education plays in this field. An integral piece of the practical part will be a summary of whether yoga classes take into an account the health of the clients. Methods: This is the theoretical-empirical character of the work. The research method is the observation and form of interview with yoga instructors on publicly accessible yoga lessons. Results: It has been confirmed...
Klíčová slova:
Bhudjangasana; extenční polohy; fyzioterapie; jóga; Urdhva mukha shvanasana; Usthrasana; zdraví; záklonové pozice; bend poses; Bhudjangasana; extention positions; health; physiotherapy; Urdhva mukha shvanasana; Usthrasana; yoga