Název:
Logoterapeutické pojetí smyslu života a jeho využití v sociální pedagogice
Překlad názvu:
Meaning of life logotherapy way and its aplication in social pedagogic
Autoři:
Španihelová, Lenka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce má teoretický charakter a je rozdělena do tří základních kapitol. První kapitola je zaměřena na sociální pedagogiku jako samostatný obor. Zabývá se historií pomáhajících profesí a na ni navazuje historií sociální pedagogiky. Dále řeší profesionalitu sociálního pedagoga a jeho kompetence. V závěru první kapitoly se dochází k tomu, že sociální pedagogika je svébytný obor a má své místo v pomáhajících profesích. Druhá kapitola je zaměřena na logoterapii. Zabývá se teoretickými a filozofickými východisky logoterapie. Jsou v ní představeny metody práce používané v logoterapii. Závěr kapitoly je zaměřen na hodnoty jako základ pro určení smyslu života. Na to navazuje poslední kapitola o smyslu života v logoterapeutickém pojetí. Zabývá se smyslem života v psychologii a náboženství následně smyslem života v logoterapii. Jsou zde řešeny vztahy mezi smyslem života a slastí, úspěchem a nadějí. Závěr kapitoly je věnován motivací člověka k morálním hodnotám. Celá kapitola se zaměřuje na jednotlivé aspekty smyslu života a jejich aplikaci v sociální pedagogice.The thesis has a theoretical character. It is divided into three main chapters. The first chapter focuses on the social pedagogy as an individual subject. It deals with the history of the assisting professions and continues with the history of the social pedagogy. It turns then to a professionalism of a social pedagogue and her competence. On the end of the first chapter author finds that social pedagogy is an independent subject and it has its place among the other assisting professions. Second chapter focuses on logotherapy. It deals with theoretical and philosophical starting-points of logotherapy. It also introduces the methods of work used in logotherapy. Conclusion of the second chapter deals with values in life as the foundation for specification of the meaning of life. The last chapter is about the meaning of life from the perspective of logotheraphy. This part deals with the meaning of life in psychology and religion, and subsequently with the meaning of life in the logotherapy itself. Author is also pointing out the relations between the meaning of life and delight, success and hope. The end of this chapter is dedicated to the human motivation to moral values. The whole chapter focuses on the particular aspects of the meaning of life and their implantation in the social pedagogy.