Název:
Porozumění problematice nacistické ideologie v rámci politologického učiva u žáků 2.stupně ZŠ
Překlad názvu:
Student's understading of the issue Nazism ideology on the secondary school
Autoři:
Šindelářová, Petra ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je porozumění problematice nacistické ideologie v rámci politologického učiva u žáků 2. stupně základních škol. V teoretické části je analyzováno pojetí politologického učiva v kurikulu občanské výchovy vzdělávací oblasti Člověk a společnost RVP ZV se zaměřením na téma nacistické ideologie. Jsou zde vysvětleny základní pojmy této problematiky - kurikulum, Rámcový vzdělávací program, politické vzdělávání a ideologie a její druhy. Dále zde najdeme současná výzkumná sdělení zabývající se vývojem politického myšlení žáků 2. stupně základních škol. V praktické části této práce se pracuje s vybranou skupinou žáků, abychom na základě vlastního šetření diagnostikovali, jak tito žáci rozumí problematice ideologií se zaměřením na nacismus. Vybranou skupinu tvoří žáci devátých ročníků základní školy. V této části je tak popsána příprava, realizace, prezentace a následná interpretace kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil formou polostrukturovaných rozhovorů se žáky. Druhým důležitým bodem praktické části je vzdělávací středisko Památníku Lidice. Je zde popsán a didakticky analyzován současný vzdělávací program Památníku. Ještě užší vybraná skupina žáků se tohoto programu zúčastní. S časovým odstupem je v této práci ověřena úroveň porozumění problematice nacistické ideologie žáků,...The aim of the diploma thesis is the understanding of Nazi ideology in the context of the political science by second degree students of primary school. In the theoretical part is analyzed concept of political science curriculum in the curriculum of civics educational area of Human and society RVP ZV with focusing on the theme - Nazi ideology. There are explained basic concepts of this issue - curriculum, framework educational program, political education and ideology and their types. You will also find current communication research, which dealing with the evolution of the political thinking of second degree students of primary school. In the practical part of this work is working with selected group of students, so that can diagnose (based on own investigation) how these students understand the problems of ideology focusing on Nazism. The selected group consists of students of the ninth grade of primary school. In this section is described the preparation, realization, presentation and subsequent interpretation of qualitative research, which took the form of semi-structured interviews with students. The second important point in the practical part is the training center of Memorial Lidice. There is described and didactically analyzed the current educational program of the Memorial. This very...
Klíčová slova:
doporučení pro výuku; ideologie; Kurikulum; kvalitativní výzkum; nacismus; politické vzdělávání a myšlení; roz-hovor; vzdělávací program Památníku Lidice; Curriculum; educational program of the Memorial Lidice; ideology; interview; Nazism; political education and political thinking; qualitative re-search; recommendations for teaching