Original title:
Sociálně patologické jevy u dětí a dospívajících se zvláštním zřetelem k šikaně
Translated title:
Socio-pathological features among children and young adults in special consideration of bullying
Authors:
Štěpánková, Markéta ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Chrdlová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou nejčastějších sociálně patologických jevů u dětí a mládeže, zvláštní zřetel je věnován charakteristice a výskytu šikany na druhém stupni základní školy. Práce má dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na přehled a popis projevů agresivity, vandalismu, záškoláctví, různých forem závislostí a poruch příjmu potravy. Významná část je věnována šikaně (agresor, oběť, projevy, příčiny vzniku, prevence). Empirická část obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na zjištění aktuální situace v třídních kolektivech na dvou základních školách s odlišným zázemím (město, venkov). Jednotlivé otázky dotazníku mají za úkol přinést výpověď o atmosféře v třídních kolektivech, o převažujících formách šikany, o odlišnosti v chování chlapců a dívek. Další otázky se týkají orientace žáků v problematice šikany a schopnosti formulovat představy o možnostech nápravy a řešení. Vyhodnocením dotazníku se z pěti stanovených hypotéz potvrdily čtyři: převaha agrese chlapců nad děvčaty větší výskyt útoků slovních nad fyzickými obsah pojmu šikana chápe naprostá většina dotazovaných na rodiče se žáci obracejí s mírnou převahou nad učiteli Odpovědi žáků na otázky související s klimatem třídy a výskytem šikany jsou se stanovenou hypotézou o jejich přímé souvislosti v rozporu. Zcela...This graduation thesis analyzes problems of one of the most frequent social - pathological phenomena among youth and children. Special attention is given to the characteristics and appearance of bullying among students in the upper grades of primary school. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part focuses on a review and description of exposures to aggressiveness, vandalism, truancy, and a variety of addictions and food intake disorders. The major part of this section concentrates on bullying - (the aggressor, the victim, symptoms, causes for its occurrence , prevention) The empirical part consists of a questionnaire inquiry focusing on the current situation as disclosed in classrooms at two primary schools with different backgrounds (one in the city and the other in the countryside). Each question in the questionnaire should bring an affirmation concerning the atmosphere in the classrooms, the dominant forms of bullying, and the differences in the behavior of boys versus girls. Other questions touch upon the orientation of students in the area of bullying-related problems and their ability to formulate ideas as how to possibly correct or solve these problems. The assessment of the questionnaire confirmed four out of five hypotheses: aggression dominance of boys...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34847