Název:
Ustavování hranic hudebního světa kapely Ortel
Překlad názvu:
The Ortel Band Soundscape: Establishing Community Boundaries
Autoři:
Mára, Jaromír ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Seidlová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je prozkoumat praxe ustavování hranic hudebního světa kapely Ortel, respektive komunity Ortel, vyjednávané aktéry zevnitř i vně komunitu a zasadit toto jednání do souvislosti s bojem o legitimitu hodnot komunity ve veřejném prostoru, s ekonomickými aspekty, politickou angažovaností, pojímáním radikality a zažíváním kulturní úzkosti a marginalizace členy komunity. Téma nahlížím prizmatem etnomuzikologie a sociální a kulturní antropologie a ve středu mého zájmu je hudba. Hudbu definuji jako sociální objekt, jako lidskou činnost, expresivní kulturu a zásadní prvek ustavování (a čtení) hudebních komunit. Dynamičnost a heterolokální charakter hudebních komunit nahlížím skrze koncept hudebních světů. Pozornost při popisu komunity zaměřuji na prostupné a nejasné kontury hranice komunity, které jsou aktérsky vyjednávané zevnitř i zvnějšku komunity, kdy tato hranice se neobejde bez obrazu vnějšího nepřítele. Výzkum je postaven na etnografické metodologii. Primárním zdrojem dat je terénní výzkum formou zúčastněného pozorování na koncertech kapely, polostrukturované rozhovory a analýza souvisejících materiálů v kyberprostoru, mediálním světě a dalších dokumentů. Ukazuji, že důsledkem konání zainteresovaných aktérů je cílené i nezamýšlené posilování homogenní reprezentace skupin na obou...The aim of this thesis is to examine the consequences of the process of establishing the boundaries of the of the Ortel band soundscape, or else the Ortel community, as negotiated by actors both inside and outside the community and to place this negotiation into the context of endeavours to legitimise the community's values in the public space, economic aspects, political engagement, attitudes to radicalism and the experience of cultural anxiety and marginalisation of members of the community. I examine the topic through the prism of ethnomusicology and social and cultural anthropology where music lies at the centre of my interest. I define music as a social object, a human activity, an expressive culture and a fundamental element for establishing (and reading) music communities. I observe the dynamism and hetero-local nature of music communities through the concept of soundscapes. When describing the community, I focus on the permeable and fluid contours of the community's boundaries as negotiated by actors both inside and outside the community, when such boundaries require an image the enemy outside. The research is founded on ethnographic methodology. The primary source of data is field research in the form of participant observation at concerts performed by the band, semi-structured interviews...