Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Longitudinální studie vzájemného vlivu sebepojetí, sociální pozice a školní úspěšnosti žáka druhého stupně základní školy
Original title:
Longitudinální studie vzájemného vlivu sebepojetí, sociální pozice a školní úspěšnosti žáka druhého stupně základní školy
Translated title:
Longitudinal study of the mutual influence of self-concept, social position, and assessment at the lower-secondary level
Authors:
Papajoanu, Ondřej ; Linková, Marie (advisor) ; Duschinská, Karolina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem vzájemného vlivu hodnocení, sebehodnocení a sociální pozice žáka ve třídě základní školy a vývojem těchto vztahů v čase. Sledované fenomény jsou též vztahovány k pohlaví žáků. Sociometrická šetření jsou podrobena detailnější analýze ve snaze zmapovat sociální strukturu jednotlivých tříd. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část postupně pojednává o hodnocení, jeho specifikách, funkcích, typech, formách, fázích a též o sebehodnocení. Dále je v teoretické části rozpracováno téma sociální skupina, její druhy, pozice a role jedince ve skupině a sociální normy. Jako třetí podružné téma se teoretická část zaměřuje na školní třídu a její specifika, činitele ovlivňující její stav, pozice a role žáka ve třídě a taktéž metody poznávání školní třídy. Posledním tématem teoretické části jsou obecné znaky psychického vývoje, jeho determinanty, periodizace vývojových fází a především období pubescence. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který byl proveden u žáků šestých, resp. sedmých tříd základních škol. Snahou výzkumu je odhalit vzájemnou provázanost hodnocení, sebehodnocení a sociální pozice žáků. Tyto jevy jsou též vztaženy k pohlaví respondentů. Byla provedena též detailní analýza vztahů mezi žáky jednotlivých tříd...The diploma thesis covers the theme of mutual influence of assessment, self-evaluation and social position of a student in lower secondary level classes. Focus lies also on the relationship of the studied phenomena to sex of the respondents. The data from the social relationship study are analyzed thoroughly to disclose the social structure of the studied classes. The thesis is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with assessment and its specifics, functions, types, forms, phases and also with self-evaluation. The topic of social group is then developed focusing on different kinds of social groups, the position and the role of the member of a group and social norms. As the third topic, the bachelor thesis concerns with a school class and its specifics, factors determining its status, the position and the role of a student in a class and also with the methods of analyzing a school class. The last topic of the theoretical part are general features of psychological development, its determiners, and life stages of psychological development with special regard to puberty. In the practical part there are presented the results of research which was realized with the students of sixth grade, respectively seventh grade classes at lower secondary...
Keywords:
Assessment; gender; school class; self-concept; social group; social position; gender; Klasifikace; sebepojetí; sociální pozice; sociální skupina; školní třída
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68070