Název:
Metodika výuky vlastivědy místního regionu na příkladu Mariánskolázeňska
Překlad názvu:
Methodology of regional homeland study education: a case of the local region Mariánskolázeňsko
Autoři:
HÁLOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma diplomové práce je Metodika výuky vlastivědy místního regionu na příkladu Mariánskolázeňska. Práce se konkrétně zabývá problematikou výuky vlastivědy ve 4. ročníku základní školy. Diplomová práce plně vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, a to z vzdělávací oblasti {\clqq}Člověk a jeho svět``, z tematických okruhů {\clqq}Místo, kde žijeme`` a {\clqq}Lidé a čas``. V teoretické části práce se zabývám vymezením území Mariánskolázeňska, jeho fyzicko-geografickou charakteristikou, socio-geografickou charakteristikou, historickým vývojem území a vlastivědnými zajímavostmi v popisované oblasti. Praktická část práce vychází ze získaných informací a poznatků z předešlé části. Tvoří ji didaktické zpracování tématu pro 4. ročník základní školy, které je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, což představuje učební text v elektronické podobě, pracovní listy s metodickými poznámkami a návrh projektu k danému tématu. Součástí práce je také dotazník, jeho analýza a následné vyhodnocení, ze kterého jsem vycházela v praktické části práce, zejména při tvorbě projektu. Diplomová práce dále obsahuje běžné kapitoly odborné práce, jako úvod, rozbor literatury, metodiku práce, závěr a seznam literatury.This thesis deals with methodological problems of education of regional homeland study on a case study on local region Mariánskolázeňsko. In the concrete deals this thesis with methodological problems of education of regional homeland study in the 4th year of the primary school. The thesis wholly results from The Framework Education Programme for Basic Education, its thematic area The Place Where We Live and People and Time from the educational area Humans and Their World. The theoretic part of the thesis is concerned with delimitation and location of the area, its physical and social geographical features, historical developement and places of interest in local region Mariánskolázeňsko. The practical part of the thesis issues from the special informationes in its theoretic part and presents adaptation of the topic for children that attends 4th year of the primary school, which respects The Framework Education Programme for Basic Education. Electronic educational text, worksheets with notes for teachers and suggestion of group works. This thesis includes also a list of questions and its analysis, which was the base for the practical part of the thesis, especially for the group work. This thesis includes common chapters such as the introduction, the analysis of used literuature and the methodology of this thesis, conclusion and list of used literature.
Klíčová slova:
Mariánskolázeňsko; Mariánské Lázně a okolí; místní region; tvorba didaktických materiálů; výuka vlastivědy; creation of didactic materials; homeland study education; local region; the Mariánské Lázně municipality and its surroundings; the region Mariánskolázeňsko Citace: HÁLOVÁ, Kateřina. Metodika výuky vlastivědy místního regionu na příkladu Mariánskolázeňska. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10331