Original title:
Užití významových vztahů při vyjadřování jazykového humoru: analýza TV seriálů
Translated title:
Use of Sense Relations in Expressing Language Humour: TV Series Analysis
Authors:
Kopicová, Linda ; Matuchová, Klára (advisor) ; Vít, Radek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This bachelor thesis focuses on sense relations, the syntagmatic and the paradigmatic axis, and their use in expressing language humour. The analysis was carried out in a corpus extracted from the TV series Friends and How I Met Your Mother. It strives to answer the question whether the sitcoms display the same number of comical incidences both in the first and the last season. Furthermore, it sheds some light on the linguistic realizations employed and the way they operate to trigger laughter. Finally, the thesis provides an insight into the universal tendencies of humour realizations and their reflection in the amassed data.Tato bakalářská práce se zaměřuje na paradigmatické a syntagmatické vztahy a jejich využití v jazykové komice. Sitkomy Přátelé a Jak jsem poznal vaši matku posloužily jako materiál pro následnou analýzu. Práce se snaží odpovědět na otázku, zda oba sitkomy obsahují přibližně stejný počet humorných příkladů jak v první tak v poslední sérii. Práce také přibližuje objevující se lingvistické realizace a demonstruje, jaký je jejich účel při vyvolávání humorné reakce. Nakonec jsou představeny vybrané univerzální tendence humoru a jejich uplatnění v nashromážděných datech.
Keywords:
Ambiguity; Antonym; Axial clash; Collocation; Friends; Homonymy; Homophone; How I Met Your Mother; Hyponym; Idiom; Language humour; Paradigmatic axis; Polysemy; Pun; Sense relations; Synonym; Syntagmatic axis; TV series; Word play; Antonymum; Dvojsmysl; Homofon; Homonymum; Hyponymum; Idiom; Jak jsem poznal vaši matku; Jazyková komika; Kolokace; Paradigmatická osa; Polysémie; Slovní hříčka; Synonymum; Syntagmatická osa; Televizní seriál,Přátelé
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74241