Original title:
Didakticky upravené pexeso ve výuce francouzského jazyka na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Didactically modified memory game in French at the primary school
Authors:
Korábová, Jana ; Hník, Ondřej (advisor) ; Machleidtová, Silva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce navrhuje novou strukturu pexesa, které je upravené tak, aby se mohlo stát součástí hodin francouzského jazyka. Diplomová práce pojednána ze širšího hlediska: kromě didaktiky cizího jazyka se dotýká i oblastí interkulturní výchovy či rozvoje klíčových kompetencí. Teoretická část rozpracovává psychologická a didaktická východiska, ze kterých nová koncepce vychází a zabývá se přínosem hry ve výuce. V praktické části jsou uvedené další hry, ke kterým je možné použít pexesové kartičky. Praktická část dále obsahuje reflexe her, díky nimž jsou hry modifikované pro efektivní výuku jazyka. V reflexích jsou rozvedené obecné didaktické otázky řešené při výuce cizího jazyka.Anotation This thesis proposes a new structure of a memo game that is modified so it can be a part of a French class. It is discussed in wider perspective: besides the didactic of foreign language it touches also the intercultural domain or development of key competencies. Theoretic part elaborates on psychological and didactic bases from which the new concept of the memo game arise. The benefit of playing games in classes is also specified. Other games which can be played with the designed cards as well as reflections of these games are given in the practical part. These reflections allow the modified games to be more effective during French classes. Reflections also contain general didactic questions solved in the didactic of a foreign language.
Keywords:
active methods of teaching; didactic game; game with picture cards; visual memory; aktivizační metody výuky; didaktická hra; hry s obrázky; vizuální paměť
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43619