Original title:
Rovnováha pracovního a osobního života u partnerského páru s dítětem
Translated title:
Work-life balance within couple with child
Authors:
Zelenková, Lucie ; Wagnerová, Irena (advisor) ; Svianteková, Gabriela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je nastínit způsoby, jakými se současné partnerské páry s minimálně jedním dítětem předškolního věku vyrovnávají s nároky, které na ně klade jejich profese a rodina. Výzkum zjišťoval, jak jednotlivé partnerské páry hodnotí sami sebe a partnera ve čtyřech životních rolích - profesní, rodičovské, partnerské a péče a domácnost. Tato hodnocení jsme pak mezi sebou porovnávali. Naše data ukazují, že muži pociťují ve srovnání se ženami vyšší závazek z profesní role nejen u sebe, ale i u svých partnerek. Závazek z rodičovské role je ženami vnímán výše jak ve srovnání s muži, tak i ve srovnání s hodnocením partnera. Užitek z partnerské role pak vnímají muži i ženy stejně u sebe i svých partnerů/partnerek. Svůj závazek z péče o domácnost nepociťují ženy výše než muži. Muži hodnotí své partnerky v této oblasti výše, než se hodnotí ony samy.The aim of this work is to outline the ways in which current couples with at least one child of pre-school age cope with the demands placed on them by their profession and family. The goal of the study was to reveal how couples evaluate themselves and each other in professional, parental, partnership and homecare roles. These assessments were then compared with each other. The obtained data show that men, in comparison with women, feel greater commitment from the professional role not only for themselves but also for their partners. Women's perception of parental role commitment is higher both compared to men and to their partners' rating. There are not so many differences between men and women either in partner role value or in homecare role commitment. Men evaluate their partners' commitment in the homecare higher compared with the evaluation of women themselves.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31730