Original title:
Právní rámec pro činnost tzv. alternativních škol v České republice
Translated title:
Legal framework for activities of socalled alternative schools in the Czech Republic
Authors:
Kaczor, Jan ; Staša, Josef (advisor) ; Rajchl, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 220 Právní rámec pro činnost tzv. alternativních škol v České republice Abstrakt Práce se zabývá právními aspekty činnosti tzv. alternativních škol při poskytování základního a středního vzdělávání v České republice. Začíná vysvětlením, co to vůbec alternativní školy jsou, čím se mohou lišit od škol standardních a udává jejich příklady. Posléze se zabývá obecnými právními podmínkami jejich existence. Ty nejprve vymezuje z hlediska mezinárodního a ústavního práva. Zkoumá prvky práva na vzdělání zakotveného v mezinárodních normativních katalozích lidských práv a Listině základních práv a svobod, mezi nimiž se nachází i povinnost státu respektovat při stanovování pravidel vzdělávání přesvědčení rodičů o výchově a vzdělávání svých dětí a právo jednotlivců i organizací zakládat a provozovat nestátní vzdělávací instituce. Na základě toho dovozuje, že je nepřípustné kvantitativně omezovat činnost soukromých škol, a vymezuje se vůči aktuální správní praxi Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Dále práce vymezuje obecné podmínky existence alternativních škol z hlediska současné zákonné úpravy, jíž je zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a na ní navázané podzákonné úpravy. Dochází při tom mj. ke zjištění, že poskytování vzdělávání ve...222 Legal Framework for Activities of So-Called Alternative Schools in the Czech Republic Abstract This thesis describes the legal aspects of providing primary and secondary education at so- called alternative schools in the Czech Republic. Firstly, the thesis outlines what an alternative school is and how it can differ from a traditional school. Some examples are given below. Then it explains legal provisions of international human rights law and constitutional law concerning the right to education. A state's obligation to respect parent's philosophical, religious, and other beliefs and rights of individuals and organizations to establish and run private educational institutions lies within the scope of the right to education. The author clarifies why, under these provisions, any quantitative restriction limiting number or capacity of private schools is unacceptable. As a result, some current administrative practices of the Ministry of Education not allowing private schools to be established is labeled as unlawful. Secondly, the author thoroughly describes the general legal framework provided by Education Act nr. 561/2004 Sb., especially its aspects concerning private and alternative schools. This thesis concludes that providing education in schools needs to be seen as an act of the so-called "other"...
Keywords:
alternatives; Education; schooling; alternativy; Vzdělávání; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102493