Original title:
Vliv hraní počítačových her na rozvoj žáka
Translated title:
The influence of playing computer games on pupil's development
Authors:
Pospíšilová, Lenka ; Krykorková, Hana (advisor) ; Pelikán, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce pojednává o vlivu hraní počítačových her na žáka. Je rozdělena na teoretickou část a na část výzkumnou. Teoretická část koumá historický vývoj technologií a principů systémů her v závislosti na technickém pokroku. Poukazuje na psychologické, sociální a biologické dopady dlouhodobého intenzivního hraní počítačových her a pozitivní i negativní dopady této činnosti. Rozebírá patologické jevy, které definují nadměrnost hraní jako závislost, a popisuje prostředí internetu a specifickou komunikaci, kteráje pro dané prostředí typická. Upozorňuje na důležitost počítače pro vzdělávání a formování osobnosti. Výzkumná část je založena na zpracování vlastního výzkumu, který zkoumá osobnost na základě standardizovaného dotazníku JEPI a dotazníku vlastní konstrukce. Hledá odpovědi na otázky týkající se typologie osobnosti žáka, jeho rodinného zázemí, vzdělání, vztahů a uplatnění dovedností získaných při hraní počítačových her a negativních dopadů jejich nadměrného hraní.This thesis is about the effects of playing computer games on pupils and students behavior. It is divided into a theoretical and an investigative part. The theoretical part is dedicated to historical development of technologies and principals of game systems in relationship to technical progress. It adverts to psychological, social and biological effects of long time, intensive playing of games. It shows positive and negative effects ofthis activity. The work analyses typical pathological events in the area of computer games, which defines excessive playing as an addiction as well as describes the area of internet and its specific communication. It refers to the importance of computer communication for educational purposes and opportunities it offers. The investigative part is based on elaborating of a selfmade research, that investigates the player' s personality based on the standardized questionnaire JEPI and a questionnaire of own construction. It tries to answer the questions regarding the typology ofthe pupiľs personality, particularly with regard to family background, education, relations and applying skills gained from playing games.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/17480