Název:
Porovnání tělesné zdatnosti s prospěchem u dětí na základní škole
Překlad názvu:
Comparison of physical fitness and overall school performance in children at basic school
Autoři:
Sýkorová, Alžběta ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Chrudimský, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Úvod: Fyzická zdatnost a úspěch ve škole mohou tvořit vzájemně propojené proměnné. Žáci s vyšší fyzickou zdatností mohou dosahovat lepších studijních výsledků. Cíl: Cílem práce je zjistit, zda žáci s lepším studijním prospěchem podávají vyšší výkony v testech fyzické výkonnosti ve srovnání s žáky s horším studijním prospěchem. Metody: 167 žáků (věk 11,06 ± 2,4) z toho 92 dívek a 75 chlapců se zúčastnilo komparativní průřezové studie. Ke zjištění úrovně tělesné zdatnosti byla použita speciální testová baterie skládající se ze sedmi položek. Žáci byli rozděleni do dvou skupin podle celkového studijního prospěchu. Výsledky: V jednotlivých testech fyzické zdatnosti byli ve většině případů lepší žáci s lepším studijním prospěchem. Statistická analýza normovaných Z-bodů odhalila významně lepší výsledek (p ˂ 0,05) u všech žáků s lepším studijním prospěchem ve všech věkových skupinách s výjimkou chlapců na druhém stupni (p = 0,268). Závěr: Z výsledků výzkumu je patrné, že žáci s lepším studijním prospěchem mají také vyšší fyzickou zdatnost. Klíčová slova: studijní výsledky, fyzická zdatnost, základní školaIntroduction: Physical fitness and academic achievement may constitute two interrelated variables. Students with higher physical fitness can achieve better learning outcomes in school. Objective: To determine whether students with better learning outcomes have also better outcomes in physical performance tests compared to students with low school achievement. Methods: 167 elementary and primary school students age 11.06 ± 2.4 years old (92 girls and 75 boys) participated in the comparative cross-sectional study. A special seven-item test battery was used to determine their level of physical fitness. Pupils were divided into two groups according to their learning outcomes statements. Results: Students with better learning outcomes had higher physical fitness in the individual tests in the most cases. Statistical analysis of standardized Z-score revealed a statistically significant better physical fitness (p ˂ 0.05) for all students with better learning outcomes in all age groups except the boys from the 2nd stage (p = 0.268). Conclusion: The results showed that students with better learning outcomes also had greater physical fitness. Keywords: academic achievement, physical fitness, elementary and primary school
Klíčová slova:
fyzická zdatnost; studijní výsledky; základní škola; academic achievement; elementary and primary school; physical fitness