Název:
Zavádění standardů kvality sociálních služeb v domově pro seniory.
Překlad názvu:
Implementation of service quality standards in the House for seniors.
Autoři:
SEDLÁKOVÁ, Šárka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem se realizovalo zavádění nových standardů kvality sociálních služeb do praxe, zjistit názor pracovníků v přímé obslužné péči na zavádění standardů kvality sociálních služeb a možnosti jejich naplňování v praxi v Domově důchodců Humpolec. Na počátku byly stanoveny dvě hypotézy: H1) Standardy kvality sociálních služeb zvýší podle názoru zaměstnanců v přímé obslužné péči úroveň péče o klienty v domově pro seniory. H2) Zavedením standardů kvality sociálních služeb se zvýší odborná úroveň v přímé obslužné péči. Pro sběr informací a ověření stanovených hypotéz jsem zvolila kvantitativní výzkum, metodu dotazování, techniku řízeného rozhovoru. Řízený rozhovor se rozvíjí na základě pevně stanovených otázek, které měly pevně stanovené pořadí a většinou se zde uváděly i varianty odpovědí. Rozhovor byl veden s vybraným vzorkem zaměstnanců Domova důchodců Humpolec v průběhu července a srpna 2009. Z celkového počtu 53 pracovníků přímé obslužné péče jsem vybrala náhodným systematickým výběrem 42 pracovníků přímé obslužné péče. Řízeného rozhovoru se zúčastnilo 30 zaměstnanců, 10 zaměstnanců rozhovor odmítlo a 2 zaměstnanci byli v době výzkumu v pracovní neschopnosti. V rozhovoru bylo účastníkům položeno 7 polootevřených otázek. Z mého výzkumu vyplynulo, že standardy kvality sociálních služeb jsou dobrou cestou za vyšší kvalitou sociálních služeb a s tím i související ochranou práv jejich uživatelů. Je nutné naučit se s těmito standardy pracovat ve prospěch uživatelů sociálních služeb. S tím souvisí také řádné zaškolování pracovníků přímé obslužné péče, jejich profesní rozvoj a důkladné seznámení s problematikou týkající se zavedení nových standardů kvality do běžné praxe v zařízeních sociálních služeb. Výsledky bakalářské práce mohou být použity ke zjištění stavu zavádění standardů v Domově důchodců Humpolec a mohou pomoci při odstranění nedostatků v proškolování pracovníků přímé obslužné péče, zvýšení jejich informovanosti v rámci standardů kvality sociálních služeb a tím ke zvýšení odborné připravenosti. The aim of my Bachelor´s work has been to find out the ways which were used for implementing new quality standards into social services, learn more about the opinions of the direct care workers on this implementation, and finally find the conditions for performing the standards in the Retirement Home in Humpolec. At the beginning there were two hypotheses stated: H1) The direct care staff of the Retirement Home suppose that the quality standards of social services will improve the care of their clients. H2) The quality standards of social services will improve the proficiency in direct care services. A method of quantitative research, interviewing, and the technique of guided interview was used for collecting information and validating the hypotheses. The technique is based on the set of questions in a given sequence with variants of answers. Chosen staff members of the Retirement Home in Humpolec were interviewed in July and August 2009. I chose 42 out of 52 total direct care staff. Thirty workers were engaged in the guided interviews, ten workers refused it and two workers were on sick leave at that time. The interviewees were also asked 7 semi-opened questions. My survey has shown that the quality standards of social services can improve the quality of social care services and protect the rights of the clients. Staff should find the way how to use these standards for the benefit of social services clients. It means, for example, that the workers will be professionally trained and will be acquainted with the new standards and their implementation to the care in the social services facilities. The findings of the Bachelor´s work may help implement the standards in the Retirement Home in Humpolec, eliminate imperfection in staff training, improve staff awareness of the quality standards and consequently result into higher proficiency of the direct care staff.
Klíčová slova:
Domov pro seniory; Inspekce kvality sociálních služeb; Osobní cíle; Sociální služby; Standardy kvality sociálních služeb; Zařízení sociálních služeb; Hous for seniors; Inspection of the quality of social services; personal goals Social services; Social services facilities; Standards of quality social services Citace: SEDLÁKOVÁ, Šárka. Zavádění standardů kvality sociálních služeb v domově pro seniory.. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16665