Název:
Dobrovolnická činnost Diecézní charity v Českých Budějovicích očima klientů
Překlad názvu:
Voluntary activities of the Diocese Charity in České Budějovice seen from the clients´ point of view
Autoři:
KOŽANTOVÁ, Miroslava Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem mé bakalářské práce je Dobrovolnická činnost Diecézní charity v Českých Budějovicích očima klientů. Dobrovolnictví není v lidské společnosti něčím novým. Vždyť v každé kultuře a společnosti pomáhali ti, kteří na tom byli lépe, těm méně šťastným, kteří kvůli nemoci, chudobě či přírodní katastrofě pomoc potřebovali. Cílem práce bylo zjistit, jaké požadavky mají klienti, kteří využívají služeb nabízených Dobrovolnickým centrem při Diecézní charitě České Budějovice, na dobrovolníky, a jak hodnotí jejich činnost. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy dobrovolnictví, dobrovolník, dobrovolnická služba a charita. Dále je popsána činnost Diecézní charity České Budějovice a zejména Dobrovolnického centra při Diecézní charitě České Budějovice včetně jeho vývoje a dobrovolnických programů. Pro realizaci praktické části jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku polostandardizovaného rozhovoru. První skupinu dotazovaných tvořili koordinátoři dobrovolníků v zařízeních využívající pro své klienty služby většího počtu dobrovolníků. Druhou skupinou byli lidé, kteří se ve svém životě scházejí s dobrovolníkem. Jedná se o lidi s duševním onemocněním či mentálním postižením a seniory. Celkem byli osloveni 4 koordinátoři a 13 klientů ve čtyřech zařízeních. Přestože dobrovolníci docházejí i za jinými klienty, ne všichni byli vzhledem ke svému zdravotnímu stavu či stupni postižení schopni samostatně odpovídat na otázky, nebo se nechtěli výzkumu zúčastnit. Výsledky výzkumu ukázaly, že všichni z dotázaných respondentů kladně hodnotí práci dobrovolníka. Cení si zejména toho, že za nimi dochází někdo, s kým si mohou třeba jen popovídat, někdo, s kým mohou jít na procházku, do divadla, do kina nebo nakupovat, prostě tam, kam chtějí a kam by se bez doprovodu sami nedostali. Oceňují, že dobrovolník přijde mezi ně, něco je naučí, s něčím pomůže. Dobrovolník by podle nich měl být hodný, přátelský, upřímný, laskavý, vstřícný k lidem, povídavý, měl by umět pomoci a snažit se vyhovět přáním klienta. Rovněž koordinátoři dobrovolníků v jednotlivých zařízeních spatřují význam dobrovolnické činnosti nejen pro jejich klienty ale i pro samotná zařízení, ať už se jedná o pomoc při zkvalitnění sociální péče, vyplnění volného času klientů i navázání nových přátelství. Bakalářská práce bude využita Dobrovolnickým centrem při Diecézní charitě České Budějovice, kde může pomoci při výběru dobrovolníků na základě zjištěných nejčastějších požadavků klientů a dále může být využita jako ocenění a poděkování klientů současným dobrovolníkům i jako inspirace pro dobrovolníky budoucí. The topic of my thesis are voluntary activities of the Diocese Charity in České Budějovice seen from the clients´point of view. Voluntary work is not a new phenomenon in a human society. In each culture and society those, who were better off, helped to the less happy, who, due to an illness, poverty or a natural disater, needed help. The objective of the thesis was to find out, what are the demands of clients of the Diocese Charity on volunteers and how these clients evaluate the volunteers´ work. The theoretic part of the thesis deals with the explanation of the terms such as a volunteer, volunteer activities, volunteer service, charity. Furter on, the activities of the Diocese Charity of České Budějovice and of its Volunteer Centre are described, together with its development and programmes. To carry out the practical part, a qualitative research, the polling method, the technique of a half - standardized interview have been applied. The first group of the polled were the coordinators of the volunteers in the institutions using higher number of volunteers for the clients´ services. The other group involved people, who regularly meet a volunteer. These are people suffering from psychic disorders or mentally handicapped people, and the elderly. As a whole, 4 coordinators and 13 clients in four institutions were polled. Even though the volunteers visit other clients as well, not all, considering their state of health or the stage of disability, were able to answer the questions independently, or they declined to take part in the research at all. The results of the research showed that the work of a volunteer is evaluated positively by all the respondents. They value mainly the fact, that there is a person coming to see them, somebody, they can talk to, go for a walk with, go to the theatre or to the cinema with, go shopping. Simply, they can go with a volunteer there, where they cannot go without his attendance. They also appreciate, that the volunteer comes to them, teach them something or helps. From their point of view, a volunteer should be nice and kind, friendly, honest, talkative and should be able and willing to help and try hard to meet the wishes of the client. The coordinators of the volunteers also see the importance of the volunteer work not only for their clients but also for the institutions themselves, since the volunteers´ work helps to improve the level of the social care, to fulfil the leisure time of the clients and to establish new friendly relationships. The results of my thesis will be used by the Volunteer Centre of the Diocese Charity in České Budějovice, where it could help to choose the right volunteers on the basis of the most frequent demands of clients, as it was found out during the research. At the same time the thesis might be seen as an appraisal and acknowledgment of present volunteers expressed by the clients, and also as an inspiration for volunteers to be.
Klíčová slova:
Diecézní charita; Dobrovolnické centrum; Dobrovolnictví; dobrovolník; Diocese Charity; volunteer; volunteer activities; Volunteer Centre Citace: KOŽANTOVÁ, Miroslava. Dobrovolnická činnost Diecézní charity v Českých Budějovicích očima klientů. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16621