Original title:
Sam Shepard: Pohřbené dítě
Translated title:
Sam Shepard: Buried Child
Authors:
Filinger, Marek ; Josek, Jiří (advisor) ; Russell, Robert Alexander (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce si klade otázku, jak umožnit čtenářům či divákům lépe porozumět Shepardovým hrám a jak jim pomoci nahlédnout, byť i jen částečně, do jeho mysli. Kdo by však očekával přímočaré definice či jednoznačné závěry, ten odejde s nepořízenou. Sam Shepard dramatik, herec, režisér, scénárista, básník, hudebník a v neposlední řadě kovboj a novodobý šaman představuje velice tvrdý oříšek. Pokud bychom pochopili i jen toto málo, může nám to bohatě stačit, nerozhodneme-li se však jeho hry překládat či inscenovat. A právě pro tyto případy zde čtenáře seznamuji s nejdůležitějšími rysy Samuela Sheparda Rogerse III. Mým cílem je ukázat tři zásadní vlivy, které nejvýraznější měrou přispěly k formování Shepardovy poetiky. V úvodu se společně s mladým Samem vydáme na cestu na Východ vstříc světlým zítřkům v ulicích New Yorku. Patnáct let poté opět vyrazíme stejným směrem, tentokráte již v doprovodu nebývale úspěšné hry, která se ze San Franciska přestěhuje až do New Yorku, kde jako první hra z Off-Off-Broadway scény získá Pulitzerovu cenu. Bohužel toto zázračné dítě dlouho nepřežije. Seznámili jsme se totiž s Pohřbeným dítětem. Po dalších dvaceti letech se Shepard rozhodne text přepracovat a bude tvrdit, že "je to nyní lepší hra". To je začátek naší analýzy. Podíváme se na nové úpravy a zhodnotíme i první český...One of the reasons for writing this thesis was to help readers and theatregoers better understand Shepard's plays and to let them see, at least partly, his intentions. Yet, to ask for a straightforward explanation or an unambiguous ending would mean to completely misunderstand the author. Samuel Shepard the playwright, actor, director, screenwriter, poet and musician as well as a cowboy and shaman - "a New World shaman" - is anything but a piece of cake. To know this much might be enough unless you plan to translate or direct one of his plays. And for these very purposes, I have decided to prepare a roadmap for understanding Samuel Shepard Rogers III. My goal was to show three main influences that helped to form Shepard's style. First, we will travel with young Sam eastwards all the way to New York in order to discover a brave new world. Only fifteen years later, we will set the sails in the same direction again, this time to accompany an unheard-off success - an Off-Off- Broadway show moving from San Francisco to New York to be eventually awarded the Pulitzer Prize. Unfortunately, this child prodigy we came with is dying; indeed, it is already a Buried Child. After twenty more years, Shepard will revise the text and claim that "it's now a better play". That is where our analysis starts. First, we will...
Keywords:
American Dream; Buried Child; Family Plays; Myth; Postmodernism; Samuel Shepard; americký sen; mýty; Pohřbené dítě; postmodernismus; rodinné hry; Samuel Shepard
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48766