Original title:
Hernoteoreticke modelovanie prostredia medzinarodnych vzt'ahov
Translated title:
Game Theoretic Modelling of the International Relations System
Authors:
Halás, Matúš ; Drulák, Petr (advisor) ; Plechanovová, Běla (referee) ; Křivan, Vlastimil (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The thesis models interactions in the system of states. Fundamental research question asked what consequences for success of strategies and prospects of cooperative behavior have particular settings and properties of the system. Thesis includes two features peculiar to international relations that did not appear anywhere else before: (i) determination of interaction occurrence with help of distance and power; and (ii) emergence of (dis)trust out of the previous interactions. The model is based on three elements: agents, environment, and rules. Players interacted in the Hobbesian Prisoner's Dilemma environment as described by realists, but thanks to payoff shift representing emergence of (dis)trust I also formalized constructivist argument of different cultures of anarchy and of mutually constitutive agent-structure relationship. Multi-agent computer simulations set within the abductive reasoning framework were chosen because lack of heterogeneous enough data and impossibility of experiments made this data generating method a necessity. The source code is written in C#. I translated 62 Axelrod's behavioral rules and then added several others that seemed promising. Three new strategies mirroring usual behavior of states were proposed too. To secure robustness of the results, application was run...Disertační práce usiluje o modelování systému mezinárodních vztahů. Základní výzkumní otázka se snaží zjistit jaké důsledky pro úspěch jednotlivých strategií a pro kooperaci samotnou mají různá nastavení proměnných a vlastnosti systému jako takové. Práce obsahuje dvě prvky charakteristické pro mezinárodní vztahy, a které nemožno najít v jiných modelech: (i) determinace výskytu interakcí pomocí vzdálenosti a síly; a (ii) vznik (ne)důvěry na základě předchozích interakcí. Model stojí na třech pilířích: agentech, prostředí a pravidlech. Hráči se nacházejí v Hobbesovském prostředí vězňova dilematu tak jak je chápáno realisty. Změna výplat reprezentující vnik (ne)důvěry však umožňuje formalizaci teze konstruktivistů o různých podobách anarchie a o vzájemně konstitutivním vztahu struktury a aktérů. Multiagentní počítačové simulace jako metoda zasazená do rámce abduktivního uvažování a sloužící ke generaci dat se stala nutnou vzhledem k chybějící různorodosti empirických informací a nemožnosti experimentů v reálním světě. Zdrojový kód napsán v jazyce C# obsahuje 62 strategií použitých Axelrodem, ke kterým jsem přidal několik dalších potenciálně úspěšných pravidel společně se třemi novými strategiemi odpovídajícím běžnému chování států. S cílem dosáhnou robustnosti výsledků byla aplikace při různých...
Keywords:
Balance of Threat; Constructivism; Cooperation; Distance; Multi-Agent Simulations; Power; Prisoner's Dilemma; konstruktivismus; moc; multiagentní simulace; rovnováha hrozeb; spolupráce; vzdálenost; Vězňovo dilema
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35210