Original title:
Pravěká kultura a zrození lidské imaginace
Translated title:
Prehistoric culture and birth of human imagination
Authors:
Půtová, Barbora ; Soukup, Václav (advisor) ; Malina, Jaroslav (referee) ; Valde-Nowak, Paweł (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem disertační práce Pravěká kultura a zrození lidské imaginace je interdisciplinární analýza vzniku, vývoje a interpretace pravěkého umění. Tato práce aspiruje jak na etablování akademické disciplíny pracovně označené jako pravěké umění, tak na postižení geneze lidské tvořivosti a imaginace z perspektivy věd o člověku, kultuře a umění. První část disertační práce je zaměřena na fenomén tzv. protoumění. Jedná se o neutilitární artefakty, které byly hominidy vytvořeny již v období starého a středního paleolitu. Proto jsou také předmětem četných vědeckých polemik na téma geneze symbolických projevů lidského chování. V této souvislosti jsou analyzovány kresebné a malířské projevy lidoopů, které někteří vědci považují za důkaz toho, že nelze stanovit hraniční čáru, které odděluje člověka od ostatních primátů. Možná právě proto jsou za klíčový důkaz geneze lidské kreativity označena díla parietálního mladopaleolitického umění. Ta ale byla na sklonku 19. století vystavena skepsi, kritice a zpochybňování z hlediska své prehistorické autenticity. Snahu o porozumění smyslu a významu pravěkých artefaktů dokládá kapitola věnovaná dějinám interpretace, teorií a hypotéz formulovaných na téma původu lidské tvořivosti a umění. Skutečnost, že symbolické projevy chování souvisí s materiální bází kultury, dokládá část...The subject of this dissertation Prehistoric Culture and Birth of Human Imagination is an interdisciplinary analysis of creation, evolution and interpretation of prehistoric art. The work aspires to establish a new academic discipline temporarily referred to as "prehistoric art" as well as embracing the genesis of human creativity and imagination from the point of view of human sciences. The first part of the dissertation focuses on the phenomenon of so-called proto-art, i.e. non-utilitary artefacts created by hominidae in the Lower and Middle Paleolithic. That is why these artefacts are the subject of many scientific controversies concerning the issue of genesis of symbolic manifestations of human behaviour. In this context, paintings and drawings done by apes are analysed; some scientists believe they prove that no boundary line can be set between the man and other apes. This might be the reason why works of parietal Upper Paleolithic are considered to be the pivotal proof of genesis of human creativity. However, these works were questioned and criticised for their prehistoric authenticity at the end of the 19th century. The effort to understand the purpose and meaning of prehistoric artefacts is documented in a chapter discussing the history of interpretation, theories and hypotheses formulated on the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41650