Original title:
Teorie PASS - od výzkumů k intervenci
Translated title:
The PASS Theory - from research to intervention
Authors:
Khánská, Lenka ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Kaplan, Cyril (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na vznik a obsah teorie PASS (plánování, pozornost, současné a postupné zpracovávání informací). Také je uvedena teorie Zpracovávání informací R. A. Luriji, ze které teorie PASS vychází. Práce se zabývá metodami CAS a CAS2 (Cognitive Assessment System), které umožňují procesy PASS diagnostikovat a jsou popsány možné intervence, které jsou na teorii PASS založeny. Je uvedeno množství výzkumů, které zkoumaly, jak je CAS schopen rozpoznávat specifické skupiny dětí (např. děti s ADHD, Downovým syndromem), a které ověřovaly, zda jsou intervence účinné. Návrh výzkumu zkoumá, jak se procesy PASS projevují ve školní činnosti, přičemž se zaměřuje na žáky prvního stupně základní školy. Výzkum by mohl být podkladem pro využití intervencí i v rámci běžné výuky, které by tak mohly napomáhat efektivnímu rozvoji PASS procesů. Klíčová slova: teorie PASS, plánování, pozornost, současné zpracovávání informací, postupné zpracovávání informací, Cognitive Assessment System, intervenceThis bachelor thesis focused on the origin and principles of the PASS theory (Planning, Attention, Simultaneous, and Successive Processing processomg). It introduces the the information processing theory by A. R. Luria, from which the PASS theory stems. It also describes CAS and CAS2 (Cognitive Assessment System) tools, which enable the assessment of PASS processes. The work offers an overview of some possible interventions that are based on the PASS theory. The work includes a number of studies that examined how CAS is able to recognize specific groups of children (e.g. Children with ADHD, Down syndrome, etc.), and how to verify whether interventions are effective. The research proposal examines how the PASS processes influence school activities focusing on pupils in primary schools. This research could serve as the basis for the use of interventions within the frame of school education and thus it could help for the effective development of the PASS processes. Keywords: PASS Theory, Planning, Attention, Simultaneous Information Processing, Successive Information Processing, Cognitive Assessment System, Intervention
Keywords:
Attention; Cognitive Assessment System; Intervention; PASS Theory; Planning; Simultaneous Information Processing; Successive Information Processing; Cognitive Assessment System; intervence; plánování; postupné zpracovávání informací; pozornost; současné zpracovávání informací; teorie PASS
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80131