Název:
Divadelní kritik Jan Neruda
Překlad názvu:
Jan Neruda, the theater critic
Autoři:
Kášová, Michala ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem této bakalářské práce jsou divadelní kritiky a fejetony Jana Nerudy věnované Prozatímnímu divadlu, které fungovalo v letech 1862 - 1883. V první části práce představuji Nerudovu žurnalistickou tvorbu, dále popisuji formu, styl a témata jeho kritických statí. Jeho kritické dílo jsem se pokusila zařadit do společenského, politického a kulturního kontextu za použití sekundární literatury a vybraných pasáží z jeho kritik. Představuji významné herecké osobnosti Prozatímního divadla, ale také důležité vůdčí osobnosti a milníky ve vývoji tohoto divadla. Neruda se důsledně zabýval praktickými aspekty inscenování a pozorně sledoval hereckou práci. Ve svých kritikách postihnul obecné principy herecké tvorby pozdního romantismu s občasnými realistickými tendencemi, vyjadřoval se ale také ke konkrétním jevům divadelním i mimodivadelním. Jeho význam spočívá v důsledném kritickém pozorování praktických divadelních aspektů, kterému se věnoval s neutuchající žurnalistickou pravidelností a pečlivostí. Svým teoretickým působením dopomohl k profesionalizaci prvního českého soustavně působícího divadla a detailně ho zobrazil pro další generace.The topic of this bachelor thesis is the theatre critiques and essays of Jan Neruda dedicated to Provisional Theatre, which functioned in the years 1862 - 1883. In the first part of my thesis, I am presenting Neruda's journalistic work, while further I describe the form, style and topics of his critical treatise. I tried to classify his critical works into the social, political and cultural context by using secondary literature and by including selected passages from his critiques. I present significant celebrities of Provisional Theatre, as well as important leading personalities and milestones in the development of this theatre. Neruda dealt thoroughly with practical aspects of staging and he closely observed the acting work. In his critiques he described general acting principles of the late romanticism with occasional realistic tendencies, but he also commented on concrete theatrical and non-theatrical phenomena. His importance lies in the consistent critical observation of the practical theatrical aspects, which he pursued with sustained journalistic regularity and thoroughness. With his theoretic work he helped to achieve the professionalization of the first Czech systematically operating theatre and he portrayed it for future generations.
Klíčová slova:
divadelní kritika; Jan Neruda; noviny; Prozatímní divadlo; Jan Neruda; newspaper; Provisional Theatre; theater criticism