Original title:
Didaktický obraz prvoučný a přírodovědný v historické perspektivě
Translated title:
Instructive Picture in the Fundaments of Humanities and Sciences and its Historical Perspective
Authors:
Plešingrová, Petra ; Přívratský, Vladimír (advisor) ; Skýbová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce vznikla ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského v Praze. Zabývá se širokou problematikou didaktických obrazů, zejména možností jejich využití ve výuce přírodovědného učiva u žáků na prvním stupni základní školy, především pak ve druhém ročníku základní školy. Diplomová práce si klade za cíl zjistit význam didaktického obrazu v historické perspektivě a odpovědět na otázku, zda má i dnes didaktický obraz stále ještě své místo ve výuce přírodovědného učiva v samotném vyučovacím procesu. V první, teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se didaktického obrazu, didaktických prostředků a tolik důležitého psychologického pohledu na vnímání obrazového materiálu. Obsažná je část zabývající se podrobným historickým vývojem školního didaktického obrazu s důrazem na jeho vývoj v přírodovědné oblasti. Dále je podrobně nastíněn pohled do problematiky vyučování podle vzácných didaktických obrazů v minulosti a objasněna náplň přírodovědného učiva v současnosti. Empirická část je zaměřena prostřednictvím pilotního šetření na zkoumání konkrétních modulových hodin předmětu prvouka s využitím vybraných přírodovědných či prvoučných obrazů. Klíčová slova obraz, didaktický obraz, názornost, didaktické prostředky, přírodovědné učivo, prvouka, vizuální...This diploma thesis was written in cooperation with the National Pedagogical Museum and Library of J. A. Comenius in Prague. It deals with the vast area of instructive pictures and especially with their potential use in teaching elementary school pupils science, mainly in the second year of elementary schools. The diploma thesis seeks to determine the significance of the instructive picture in its historical perspective, to state whether even nowadays the instructive picture is still a valid teaching aid in teaching of sciences in the educational process. The first, theoretical part of the thesis, the basic concepts concerning the instructive picture, didactic means and the so important psychological approach to perception of pictorial materials are determined. A considerable part of the thesis focuses on the historical development of the school instructive picture in general and on its development in sciences in particular. Also included is a thorough study of the teaching process with the use of rare instructive pictures in the past and the current aims of teaching sciences at present are presented. The empirical part of the thesis uses a pilot study to study specific modular lessons of the fundaments of humanities and sciences with the use of a selection of relevant instructive pictures in these...
Keywords:
clarity; didactic means; fundaments of humanities and sciences; instructive picture; National Pedagogical Museum and Library of J. A. Comenius in Prague; natural sciences; picture; picture communication; school picture; visual perception; didaktické prostředky; didaktický obraz; Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského v Praze; názornost; obraz; obrazová komunikace; prvouka; přírodovědné učivo; vizuální vnímání; školní obraz
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90882