Original title:
Sociální připravenost dětí pro vstup do MŠ
Translated title:
Social Preparedness for Kindergarten
Authors:
Kašparová, Eva ; Švandová, Martina (advisor) ; Běhalová, Andrea (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je zmapovat oblast sociální připravenosti dítěte pro vstup do mateřské školy z pohledu vývojové psychologie a vlivů moderního světa, ve kterém předškolní dítě vyrůstá a který ho ovlivňuje. Práce je rozdělena na teoretickou a empiricko-výzkumnou část. Druhá kapitola teoretické části se zabývá předškolními zařízeními a možnostmi péče o předškolní dítě v ČR, se zaměřením na běžné mateřské školy. Třetí kapitola je zaměřena na předškolní dítě z pohledu vývojové psychologie a světa dítěte. Čtvrtá kapitola seznamuje se samotným pojmem sociální připravenost pro vstup do MŠ a s pojmem adaptační období. Jeho průběh a úroveň zvládnutí dítětem budou použity jako možné kritérium v empirické části k posouzení sociální připravenosti dítěte pro vstup do MŠ. První část empirického výzkumu je věnována dotazníkovému šetření sociální připravenosti, jak ji vnímají rodiče a učitelky. Druhou částí je pozorování vybraného vzorku 15 dětí během adaptačního období v MŠ. Závěr práce je věnován porovnání získaných výsledků a jejich vyhodnocení.This bachelor thesis surveys the field of social preparedness for kindergarten from the perspective of developmental psychology and the influences of the modern world in which preschool children grow up and which affect them. The thesis is partitioned into the theoretical and practical research parts. The second chapter of the theoretical part describes the preschool facilities and care possibilities for preschool children in the Czech republic with emphasis on common kindergartens. The third chapter is focused on a preschool child from the perspective of developmental psychology and environmental influences. The fourth charter introduces the term social preparedness for kindergarten. It also explains the concept of adaptation period. Its evaluation and results are used in the practical part as potential criteria for determining the social preparedness for the kindergarten. The first section of the research part is dedicated to the survey on social preparedness and how it is percieved by parents and teachers. The second section captures the observation conducted on a sample of 15 children during the adaptation period. The conclusion summarizes the results of the research. .
Keywords:
adaptation period; developmental psychology; family; kindergarten; preschool child; social preparedness; socialization process; adaptační období; mateřská škola; předškolní dítě; rodina; socializace; sociální připravenost; vývojová psychologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77025