Original title:
Sémiotika a Fashion Studies : meze a možnosti systémového přístupu k současné módě
Translated title:
Semiotics and Fashion Studies : limits and possibilities of a systemic approach to contemporary fashion
Authors:
Mikerina, Daria ; Zaccarello, Benedetta (advisor) ; Kladný, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] in English The view of fashion as a system of signification, first introduced in the important work of Roland Barthes The Fashion System (1967), has been dominant since the development of Fashion Studies. But in the last two decades it has been increasingly criticized and confronted with the concepts of identity as flexible dimensions. From a semiotic perspective, the materiality of clothes almost "disappears" into representation. Emerging research on fashion, on the contrary, draws on Gilles Deleuze's notions, that ideas are inseparable from their material expression, and tries to follow attempts in fashion to break with representational mode. But, if Deleuze argues that the possibilities to escape the representation belongs to modern art, with its metamorphoses, what can we argue about fashion? The thesis underlines that above all, fashion is commerce, and each brand carefully constructs its system of values. The physical experience of wearing clothes is always influenced by the meanings circulating in the system of fashion. The limitations of applied semiotics of fashion are evident (clothing and its representations always exist in the context of further semiotic systems), but ultimately unlike the heterogeneity of everyday practice, the "methodological purity" of discursive practices permits...in Czech Pohled na módu jako na systém signifikace, který se poprvé objevil ve významném díle Rolanda Barthese, Systém Módy (1967), převažuje od počátku rozvoje studií módy. Nicméně v posledních dvou desetiletích se tento koncept stále více kritizuje a musí čelit srovnání s konceptem identity jakožto oblast s flexibilními rozměry. Ze sémiotického pohledu se materiálnost oblečení téměř "vytrácí" do zobrazení. Nedávný výzkum však naopak vychází z názoru Gillese Deleuzeho, že návrhy jsou neoddělitelné od svého materiálního vyjádření, a snaží se následovat pokusy o narušení narace. Pokud však Deleuze tvrdí, že možnosti úniku zobrazení náleží modernímu umění s jeho metamorfózami, co můžeme říct o módě? Tato diplomová práce chce zdůraznit, že móda je především komerce a každá módní značka si pečlivě vytváří svůj systém hodnot. Fyzický dojem z nošení oblečení je vždy ovlivněný významy kolujícími v systému módy. Omezení aplikované sémiotiky módy jsou patrná (oblečení a jeho reprezentace vždy existovalo a existuje v kontextu dalších sémiotických systémů), ale koneckonců oproti heterogenitě každodenní praxe "metodologická čistota" diskursivních přístupů připouští odbornou analýzu. Práce pojednává o použitelnosti systémového přístupu k soudobé módě a pokouší se o propojení moderních myšlenkových proudů v...
Keywords:
contemporary fashion; Fashion Studies; fashion system; Roland Barthes; semiotics; Roland Barthes; semiotika; soudobá móda; system módy; teorie módy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84260