Original title:
Zhodnocení výskytu SPU ve školách vyučujících metodou sfumato - splývavé čtení.
Translated title:
Evaluation of prevalence of specific learning difficulties at schools using sfumato reading method
Authors:
Čadková Oriničová, Iveta ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Kotvová, Miroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část bakalářské práce obsahuje poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se historie, jednotlivých druhů a diagnostiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření pro pracovníky základních škol, ve kterých byla aplikována metoda Sfumato - Splývavé čtení (dále jen Sfumato). Cílem práce je zhodnotit výskyt specifických poruch učení - dyslexie u dětí od první do čtvrté třídy na základní škole, u kterých byla pro výuku prvopočátečního čtení zvolena metoda Sfumato. V rámci krajů České republiky je nejvyšší výskyt dyslexie 11,9 % v Moravskoslezském kraji, oproti tomu Praha vykazuje nejnižší výskyt a to 3,4 %. Nejnižší výskyt dyslexie byl shledán u žáků v prvních ročnících, nejvyšší poté ve třetích ročnících. Napříč všemi ročníky byly nejčastěji diagnostikovány středně závažné poruchy učení (SPU 3). Z výzkumu vyplývá, že metoda Sfumato značně eliminuje výskyt závažných poruch učení a to na hodnotu 0,4 %. Celkový výskyt dyslexie při aplikaci metody Sfumato byl 6 %. V porovnání s analyticko-syntetickou metodou byly obě metody vzhledem k prevenci rozvoje dyslexie srovnatelné. V porovnání s metodou genetickou...The theoretical part of the bachelor thesis contains the knowledge gained by analyzing available literature on history, individual types and diagnostics of specific learning disorders, methods of initial reading and writing, and the impact of specific learning disorders on the personality of the child. The practical part of the thesis is a quantitative research carried out by means of a questionnaire survey for the staff of elementary schools in which the method of Sfumato was applied. The aim of the work is evaluation of prevalence of specific learning difficulties - dyslexia in children from the first to the fourth grade at elementary school, where the Sfumato method was chosen for teaching the initial reading. Within the regions of the Czech Republic, the highest incidence of dyslexia is 11.9% in the Moravian-Silesian Region, whereas Prague has the lowest incidence, 3.4%. The lowest incidence of dyslexia was found in pupils in first years, highest in third years. Cross-sectional learning disabilities (SPU 3) were most frequently diagnosed across all years. The research shows that the Sfumato method greatly eliminates the occurrence of severe learning disabilities, up to 0.4%. The overall incidence of dyslexia in the Sfumato method was 6%. Compared with the analytical-synthetic method, both...
Keywords:
dyslexia; initial reading; Sfumato; specific learning difficulties; dyslexie; počáteční čtení; Sfumato - splývavé čtení; specifické poruchy učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/98167