Original title:
Problematické úlohy typu multiple-choice
Translated title:
Problematic multiple-choice problems
Authors:
Venderová, Markéta ; Jančařík, Antonín (advisor) ; Vondrová, Naďa (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se snaží nalézt odpověď na otázku, jaký je vliv zařazení učiva ve školním vzdělávacím programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. Práce se zaměřuje na úlohy typu multiple-choice, u kterých žáci dosahovali velmi nízkých výsledků úspěšnosti. S takovýmito úlohami se žáci mohou setkávat v matematických soutěžích a výzkumech. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V první části jsou čtenáři seznámeni s aktuální situací týkající se matematických soutěží v českém prostředí, a vymezuje pojmy týkající se dané problematiky. Dále charakterizuje vybrané soutěže, kterých se žáci základních škol účastní, a podrobněji se zaměřuje na soutěž Matematický klokan. V empirické části je popsána metodologie výzkumu kvalitativního charakteru, jehož cílem bylo ověřit vliv zařazení učiva v předmětu matematika do školního vzdělávacího programu na výsledky v soutěži Matematický klokan. V této části jsou zpracována a vyhodnocena dvě šetření, která probíhala v období školních let 2014/2015 a 2015/2016 na úplné základní škole. V šetření byla využita analýza rozboru úloh ze soutěže Matematický klokan, analýza učebnic, školního vzdělávacího programu a dalších školních dokumentů. Dále byly provedeny polostrukturované rozhovory s učiteli a žáky, které byly využity při vyhodnocování úloh. Šetření...This thesis tries to answer the question what impact on the results in Mathematical Kangaroo competition has inclusion of specific curriculum into the School Education Program. The work focuses on multiple-choice type of tasks, where pupils fall short of success. Pupils can meet such tasks in mathematical competitions and research. The work is divided into theoretical and empirical part. The first part, makes readers familiar with current situation regarding mathematical competitions in Czech environment and defines terms related to the issue. It also characterizes selected competitions in which primary school pupils are involved, and focuses more on competition Mathematical Kangaroo. The empirical part describes methodology of qualitative research, aimed to verify the effect of inclusion specific curriculum in mathematics into the School Education Program on results of competition Mathematical Kangaroo. In this section two surveys are processed and analyzed, that took place during the school years 2014/2015 and 2015/2016 at complete primary school. The surveys were based on an analysis of tasks from competition Mathematical Kangaroo, analysis of textbooks, School Education Program and other school documents. Further there were conducted semi structured interviews with teachers and pupils, which...
Keywords:
closed task with multiple choice answers; didactic test; Framework Educational Program; quiz question; School Educational Program; Task; didaktický test; rámcový vzdělávací program; testová úloha; uzavřená úloha s výběrem odpovědi; Úloha; školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/1394