Original title:
Vlastnictví médií jako nástroj politického boje
Translated title:
Public Media Ownership as an Instrument of Political Contest
Authors:
Nováková, Iveta ; Švec, Kamil (advisor) ; Mlejnek, Josef (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Propojení médií a politiky je v současném světě nezpochybnitelné. Snahou všech politiků je ukázat se voličům tak, aby byli co nejoblíbenější. Pochopitelně jim tedy záleží na tom, jak jsou prezentováni v médiích. Jednou z možností, jak by konkrétní politik teoreticky mohl ovlivnit mediální obsah ve svůj prospěch, je ovládnout část mediálního trhu. I v České republice se v posledních letech objevilo několik politiků, kteří koupili média. Nejznámějším je předseda hnutí ANO a zakladatel nadnárodní firmy Agrofert, Andrej Babiš. Ten v roce 2013 koupil jednu z největších a nejvlivnějších mediálních skupin MAFRU, pod kterou spadají mimo jiné i internetový deník iDNES.cz a noviny s názvem Mladá fronta DNES. Od té doby se v různých sférách společnosti mluví o Babišově střetu zájmů, který je pro mnoho politiků, odborníků i občanů jednoznačně nepřijatelným. Cílem bakalářské práce je podrobně analyzovat českou politickou scénu v souvislosti s vlastnictvím médií vlivnými politiky. Teoretická část práce umožňuje čtenáři zorientovat se v problematice médií ve spojení s politikou obecně a poskytuje znalosti nutné k analytické části práce. Analytická část práce je naopak zaměřena na české prostředí a konkrétně analyzuje situaci, která nastala ve chvíli, kdy se vysocí političtí představitelé stali vlastníky médií.The connection between world of media and world of politics is unchallengeable. Every politician wants to show himself in the best way in front of the electors. It is understandable that they care about how they are presented in media. There is one opportunity how politicians could influence the media content - they could control part of the media market. And that could be a potential problem. There are many countries which solve this question in recent few years and Czech Republic is not an exception. Andrej Babiš is the chairman of Czech political party ANO and founder of supra-national company Agrofert. He bought one of the biggest and most influence media groups in Czech Republic MAFRA in 2013 (MAFRA contains for example the website iDNES.cz and newspaper Mladá Fronta DNES). Since that time many people talk about Babiš's conflict of interests, which is unacceptable for many politicians, experts and also for many citizens. The main aim of this bachelor thesis is to analyse Czech political scene related with this topic. Theoretical part enables the higher orientation in the world of media and it also provides the information that is necessary for the analytic part of the thesis. On the other side the analytic part concentrates on the Czech Republic and it analyses the specific situation in Czech...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99064