Original title:
Rodinná škola, její historie, vývoj a budoucnost v České republice očima absolventek studia
Translated title:
Household school, it's history, development and the future in the future in the Czech Republic in the eyes of the studies alumnae
Authors:
Hylová, Petra ; Havelková, Hana (advisor) ; Smetáčková, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem mé diplomové práce je Rodinná škola, její historie, vývoj a budoucnost v České republice očima absolventek studia. V této práci se zabývám Rodinnou školou také jako institucí, zejména pak její historií, úlohou a začleněním do systému školství. Na základě dostupných materiálů porovnávám učební osnovy a plány jednotlivých oborů v různém časovém období. Ve své práci jsem se kromě ukotvení oboru Rodinná škola ve školském systému naší republiky zaměřila na absolventky oboru Rodinná škola a mým cílem bylo získat výpovědi absolventek, které daný obor absolvovaly v různých obdobích minulého století. Zajímala mě především jejich motivace ke studiu tohoto oboru, jejich očekávání a následně komparace tohoto očekávání s realitou. Zajímavým výsledkem se jeví obraz oboru ve společnosti, jak se s ním ve své praxi setkaly absolventky při hledání uplatnění na trhu práce. K tomu účelu sloužila osobní setkání a rozhovory s těmito absolventkami. Jako jedna z absolventek tohoto oboru jsem porovnala vlastní zkušenosti se zkušenostmi respondentek výzkumu a pro zhodnocení podoby a atmosféry studia jsem využila vlastní genderové citlivosti.The topic of my thesis is the Household school, its history, development and its future in the Czech Republic as seen through the eyes of graduates. In this thesis I examine the Household school also as an institution, especially its history, function and its integration into the system of education. Using available materials, I compare the curricula and plans of individual programmes over various periods of time. Beyond the integration of the Household school into the Czech Republic's education system, I focused on the Household school's alumnae, who studied this field in various periods of the last century, and my target was to obtain their statement. I was interested mainly in their motivation to the study of this field, their expectation and then, consequently, comparison of these expectations with the reality. As an interesting result seems the view of this field in the society which the alumnae met with while the looking for a job on the market. For this purpose, I organised personal meetings and interviews with these alumnae. As one of the alumnae of this programme, I compared my own experience with the experience of the research's participants and for the evaluation of the form and atmosphere I used my own gender sensitivity.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/18840