Název:
"Bazar a zastavárna: etnografie na rozhraní formální a neformální ekonomie"
Překlad názvu:
"Bazaar and pawn shop: ethnography at the interface of formal and informal economy"
Autoři:
Rádl, Michael ; Abu Ghosh, Yasar (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bazar a zastavárna: etnografie na rozhraní formální a neformální ekonomie Abstrakt: V této práci se zabývám otázkou, co vlastně utváří bazar-zastavárnu a co toto zařízení znamená pro různé skupiny zákazníků. Základní výzkumnou metodou je auto-etnografie, protože se nejlépe hodí v situaci, kdy jsem sám majitelem takového obchodu a během terénního výzkumu využívám vlastních vzpomínek a vystupuji jak v roli přímého účastníka-majitele, tak i antropologa, který prostředí bazaru zkoumá. V empirické části přináším stručnou charakteristiku různých typů zákazníků bazaru podle toho, jakým způsobem bazar-zastavárnu využívají. Prostřednictvím popisu a analýzy vztahů a interakcí, ke kterým dochází při obchodních jednáních v bazaru-zastavárně, se pokouším ukázat, co tento druh ekonomiky, která bývá označována jako neformální nebo okrajová, znamená pro různé skupiny zákazníků. Zejména se zaměřuji na otázku, jak vnímají bazar-zastavárnu marginalizované skupiny a jak jej zakomponovali do svého životního stylu. Na základě shromážděných dat dovozuji, že bazar- zastavárnu pokládají za standardní ekonomické zařízení a za téměř nezbytnou součást své každodennosti. Klíčová slova: bazar-zastavárna, nákup, prodej, zástava, půjčka, použité zboží, zákazníci, marginalizované skupinyBazaar and pawnshop: etnography at the interface of formal and informal economy Abstract: In this paper I deal with the issue, regarding what actually constitutes bazaar-pawnshop and what this facility means for different groups of customers. Basic research method is auto- ethnography, because best suits in the situation, where I am myself the owner of such shop and during field research I use my own memories and perform both as a direct participant-owner as well as an anthropologist, examining the environment of bazaar. In the empirical part, I offer a brief characterization of different types of customers, depending on the way how they use the bazaar-pawnshop. By describing and analyzing relationships and interactions occurring in the course of business negotiations in the bazaar-pawnshop, I try to show what this type of economy, often referred to as informal or marginal, means for different groups of customers. In particular, I focus on the question how marginalized groups perceive bazaar-pawnshop and how they incorporate it into their lifestyle. On the basis of collected data I infer that they regard the bazaar- pawnshop as a standard economic facility and as an almost necessary part of their everyday life. Keywords: bazaar-pawnshop, purchase, sale, pawn, loan, used goods, customers, marginalized groups
Klíčová slova:
bazar-zastavárna; marginalizované skupiny; nákup; použité zboží; prodej; půjčka; zákazníci; zástava; bazaar-pawnshop; customers; loan; marginalized groups; pawn; purchase; sale; used goods