Original title:
Paničky a prostitutky: Ženské postavy v díle Harolda Pintera
Translated title:
Wives and Whores: Female characters in the plays of Harold Pinter
Authors:
Schormová, Františka ; Wallace, Clare (advisor) ; Pilný, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This BA thesis discusses four female characters from three plays of the British dramatist Harold Pinter, placing them in context of depicting 'The Femine.' Pinter's female characters must not only be seen in the tradition of stereotypical depicting women, but also in context of the patriarchal concepts they have to face - the male dominance, male gaze and male bonding. The second chapter provides background for discussing female characters - reasons why to do so are provided and the idea of woman as 'the Other' is introduced. This concept led to the stereotyping of women and subsequently to their misrepresentation in fiction. The basic dichotomy of 'wife/whore' is investigated. The chapter also examines the specifics of representation on the stage with references to the development of drama. It concludes with placing Pinter within this context. The third chapter contains close reading of three Pinter's plays - The Homecoming, Old Times and Betrayal. The roles of female characters are examined in relationship to the power structures they are trying to dismantle. The chapter argues that even if they manage it, the victory does not challenge the patriarchal structure as such. The fourth chapter is focused on realisation of Pinter on Czech stages. It provides the history of the stagings, focusing...Tato bakalářská práce se zabývá čtyřmi postavami ze tří her britského dramatika Harolda Pinter v kontextu zobrazování ‚Ženy.' Na Pinterovy ženské postavy se musíme dívat nejen v tradici stereotypního ztvárnění žen, ale také v kontextu patriarchálních konceptů, kterým musí čelit - mužské dominanci, mužskému pohledu a mužskému sbližování. Druhá kapitola dodává pozadí pro zkoumání ženských postav - uvedeny jsou důvody, proč je zkoumat, a také koncept ženy jako ‚toho Druhého.' Tento koncept vedl ke stereotypizaci žen a jejich následnému zkreslení ve fikci, kam zapadá i základní dichotomie manželka/děvka. Tato kapitola také představuje specifika reprezentace na jevišti, s odkazy na vývoj dramatu. Uzavřena je uvedením Pintera do tohoto kontextu. Třetí kapitola obsahuje kritické čtení tří Pinterových her - The Homecoming, Old Times a Betrayal. Role ženských postav je zkoumána ve vztahu k mocenským strukturám, které se snaží dekonstruovat. Kapitola poukazuje na skutečnost, že i v případě, že uspějí, jejich vítězství nijak neohrozí patriarchální struktury. Čtvrtá kapitola se zaměřuje na české inscenace podle Pinterovy předlohy. Uvádí jejich historii, zvláště pak se věnuje dvěma produkcím, které vznikly dlouho před změnou politických poměrů a byly oficiálním režimem viděny jako hrozba. Také komentuje dvě...
Keywords:
Betrayal; Divadlo v Celetné; Elaine Aston; Female characters; Femininity in fiction; Harold Pinter; Malestream; Marc Silverstein; Martin Esslin; Misogyny; Old Times; Patriarchy; Simone De Beauvoir; Sue-Ellen Case; The Homecoming; Činoherní klub; Betrayal; Divadlo v Celetné; Elaine Aston; Feminita ve fikci; Harold Pinter; Malestream; Marc Silverstein; Martin Esslin; Misogynie; Old Times; Patriarchát; Simone de Beauvoir; Sue-Ellen Case; The Homecoming; Činoherní klub; Ženské postavy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64017