Název:
Neurotické poruchy u dětí v raném školním věku
Překlad názvu:
Neurotic Disorders of Early-school Age Children
Autoři:
ZÍKOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá problematikou neurotických poruch, které mohou vlivem různých příčin postihnout děti v rizikovém období raného školního věku. Teoretická část vymezuje základní pojmy a jejich charakteristiku (neurotická porucha, historie pojmu, raný školní věk, neurotické projevy - příznaky u dětí: tiky, poruchy spánku, somatické stesky, poruchy příjmu potravy, vyměšování, přizpůsobení, úzkostné, obsedantně-kompulzivní, poruchy komunikace a řeči, dětská hysterie, smutky a deprese, sebevražedné tendence a chování). Dále popisuje řadu vnitřních a vnějších faktorů, které se mohou podílet na vzniku neurotických potíží u dětí, a případné následky. Závěr této části je věnován léčbě pomocí psychoterapie, psychofarmakoterapie, event. pomocí relaxace. Tyto terapeutické postupy jsou zakončené preventivními aspekty a radami, jak s neurotickými dětmi komunikovat. Praktická část obsahuje čtyři kazuistiky neurotických dětí, které vedou k porozumění popisovaného problému na konkrétním případě. Zároveň poukazuje na to, že u třech případů jsou poruchy způsobené dysfunkčím rodinným prostředím. The thesis deals with neurotic disorders problems, which can, due to different causes, affect children in the early-school age. The theoretical part defines the basic concepts and their characteristics (neurotical disorder, history of the concept, early-school age, neurotical symptoms of children, disorders such as: sleep, somatic, food-intake, excretion, adaptation and anxiety, obsessional-compulsive, communication and speaking, sadness and depression, suicidal tendencies and behaviour). Further on it describes a number of internal and external factors, which can participate in the originating of child{\crq}s neurotic disorders. The end of this part is dedicated to the treatment by means of psychotherapy, psychopharmacotherapy, eventualy by means of relaxation. These therapeutical procedures end with preventive aspects and advices how to communicate with neurotic children. The practical part contains four briefly case reports of neurotic children, which lead to the understanding of the problem described on concrete example. Simultaneously it refers to the fact, that in many cases the disorders are a result of dysfunctional family environment.
Klíčová slova:
dětská neurotická porucha - dětská neuróza; funkční porucha; individuální; komunikace.; Pedopsychiatrie; raný školní věk; relaxace; rodinná; rodinné prostředí; skupinová a kognitivně-behaviorální psychoterapie; vrozené dispozice; školní zátěž; children neurotical disorders - children neurosis; communication.; early-school age; family; family environment; functional disorders; genetic dispositions; group and cognitive-behavioural psychotherapy; Pedopsychiatry; relaxation; school stress Citace: ZÍKOVÁ, Lucie. Neurotické poruchy u dětí v raném školním věku. České Budějovice, 2008. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10435