Original title:
Uživatelská zkušenost s novými sociálními médii
Translated title:
The Experience of New Social Media
Authors:
Farrier, Ellie ; Dudová, Radka (advisor) ; Německý, Marek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] -The Experience of New Social Media Communication with friends and family around the world is something that American expats in Prague have much experience with. Throughout this study, the author has attempted to relate in-depth user experiences with social media to both new media and historical sociology concepts, in order to better understand how social media is used and understood. The phenomenological research conducted focuses on varied user experiences of four Americans expats currently living in Prague, Czech Republic. The experiences explored begin with the respondents' adolescent experiences with social media and the internet, and continue through their current age as young adults. The sources used to interpret and understand these user experiences range from Erving Goffman and Pierre Bourdieu, to Marshall McLuhan and Karl Marx. The author's goal in the study was to test how both historical and new media theories hold true to concrete user experiences with social media and the internet. Keywords: user experience, media, technology, phenomenological research, social media, communicationAbstrakt- Uživatelská zkušenost s novými sociálními médii Komunikace s přáteli a s rodinou po celém světě je něco, s čím mají Američané žijící v zahraničí mnoho zkušeností. V této práci se autorka zaměřuje na popis těchto zkušeností uživatelů sociálních médií jmenovitě k novým médiím a také konceptům historické sociologie, abychom lépe porozuměli tomu, jak jsou sociální média používána a chápána. Tento fenomenologický výzkum se zaměřuje na různé zkušenosti čtyř amerických expatů žijících v Praze v České republice, a to od úplného začátku jejich zkušenosti s médii a internetem až po jejich současný věk dospělých. Zdroje použité k interpretaci a porozumění této jejich uživatelské zkušenosti sahají od Ervinga Goffmana a Pierra Bourdieua, až k Marshallu McLuhanovi či Karlu Marxovi. Hlavním záměrem této práce bylo zjištění, jak si nové a historické teorie sdělovacích prostředků stojí ve srovnání s konkrétními zkušenostmi uživatelů se sociálními médii a internetem. Klíčová slova: uživatelská zkušenost, média, technologie, fenomenologický výzkum, sociální média, komunikace
Keywords:
communication; media; phenomenological research; social media; technology; user experience; fenomenologický výzkum; komunikace; média; sociální média; technologie; uživatelská zkušenost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110155