Original title:
Humor jako marketingový nástroj a jeho vliv na spotřební chování
Translated title:
Humor as a marketing tool and its impact on consumer behavior
Authors:
Janjić, Saška ; Vranka, Marek (advisor) ; Halada, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Humor jako marketingový nástroj a jeho vliv na spotřební chování se věnuje využití humoru v marketingové komunikaci. Hlavním cílem práce je prozkoumat vliv humoru v marketingu na vnímání propagované značky a zjistit jeho dopady na spotřební chování. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je pozornost nejprve zaměřena na spotřebitele, za účelem pochopení principů tržního chování a faktorů, kterými je toto chování ovlivněno. To je důležité pro lepší pochopení účinků humoru, které jsou popsány v následujících částech práce. Dále se práce zabývá humorem z psychologického pohledu, vysvětluje, co humor je a popisuje některé vybrané teorie. Poslední kapitola teoretické části se zabývá propojením humoru v marketingu, vysvětluje principy, vlivy a výhody i nevýhody, se kterými se tato taktika potýká. Praktickou část práce tvoří vlastní výzkum, který si klade za cíl prozkoumat účinky a vlivy humoru v marketingu na vnímání propagované značky a nákupní záměry spotřebitelů. Výsledky experimentu naznačují, že humor má jisté pozitivní vlivy na vnímání propagované značky, zejména se spotřebitelům díky využití humoru značka jeví zábavnější a inovativnější. Vliv na nákupní záměry ve studii prokázán nebyl.The bachelor thesis, titled Humor as a marketing tool and its impact on consumer behavior, deals with the use of humor in marketing communication. The main objective of the thesis is to explore the effect of humor in marketing on brand perception and purchase intensions of consumers. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, the consumer is being focused on firstly in order to understand principles of market behavior and factors that influences this behavior. Comprehending that is crucial in order to thoroughly understand the impacts of humor that are described in following parts of the thesis. The next part of the thesis deals with humor from a psychological point of view, it explains what humor is and describes some of the selected theories. The last chapter of the theoretical part connects humor and marketing, explains the principles, the effects, but also the advantages and the disadvantages that this practice deals with. The practical part consists of research that aims to explore the effects and the impacts of humor in marketing on the perception of promoted brands and the purchase intentions of consumers. The results of the research suggest that humor has some positive effects on brand reception. Especially, consumers perceive the brand as...
Keywords:
advertising; brand perception; consumer behavior; emotions in marketing; experiment; Humor; humor in marketing communication; marketing communication; research; theories of humor; emoce v marketingu; experiment; Humor; humor v marketingové komunikaci; marketingová komunikace; reklama; spotřební chování; teorie humoru; vnímání značky; výzkum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99252