Název:
Čtení ve výuce geografie
Překlad názvu:
Reading in school of Geography
Autoři:
Zemanová, Petra ; Vedoucí práce, (vedoucí práce) ; Oponent B, (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce si klade za cíl napomoci rozvoji kritického myšlení žáků ve výuce zeměpisu prostřednictvím čtení odborného textu s porozuměním. Dosud se těmito otázkami podrobněji zabývala pouze Řezníčková (2004a,b,c, 2007). Práci je rozdělena do tří relativně samostatných oddílů, které řeší jednotlivé výzkumné otázky: První část práce je zaměřena na rozbor odborné literatury za účelem vymezení pojmů týkajících se této problematiky (čtení s porozuměním, čtenářské dovednosti a specifikace využitelných textů) a za účelem nalezení podpory v pedagogických dokumentech. Abychom odůvodnili požadavek zařazování práce s textem do výuky zeměpisu, provedli jsme výzkumné šetření mezí žáky základních a středních škol. Jejich výsledky jsme porovnali také s výsledky uchazečů o studium na PřF UK. Shrnutí výzkumu tvoří druhou část práce. Závěrečná zjištění výzkumného šetření posloužila jako východiska ke zpracování poslední části, která má metodický charakter. Jak vyplynulo z předchozích částí, postupným osvojováním dílčích čtenářských dovedností a jejich vzájemným propojováním pří práci s různými druhy textů získávají žáci komplexní dovednost čtení s porozuměním. Pokusili jsme se tedy uvést výčet základních metod aplikovaných na konkrétních textech tak, abychom ulehčili začátky zavedení čtení s porozuměním do...ZEMANOVÁ, P. (2008): Reading in school of geography. Master thesis. Charles University, Prague, 63 pgs + 19 pgs ofappendix This diploma thesis aims to assist in development of pupil's critical thinking in geography education through reading scientific texts with comprehension. So far only Řezníčková (2004a,b,c, 2007) has dealed with that topíc. The master thesis is devided into three relatively independent parts, which aim to find a solution to several research questions: First part is focused on analysis of scientific literature for the purpose of defining concepts conceming these issues (reading with understanding, reading skills, specification of usable texts) and with the view ofoffinding support in education documents. In order to sustain our demand for including a work with textsto geography education, we realized a research conceming pupils at primary and high schools. We compared their results with results of aspirants for studying geography at Faculty of Science, Charles University. Summary ofthis research makes up a second part of this thesis. The final findings of the research were used as bases for work up a third part, which has a metodical character. As it ensue from previous parts, pupils get a global skill of reading with understanding by consecutive acquiring components of reading...