Original title:
Navrhovaný model transformované péče o ohrožené děti
Translated title:
Proposed model of transformed care for vulnerable children
Authors:
Kvasničková, Dana ; Novotná, Jiřina (advisor) ; Kohnová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá návrhem nového modelu transformované péče o ohrožené děti. Jejím cílem je popsat a seznámit s návrhem nového modelu transformované péče o ohrožené děti na příkladu ústavního zařízení a vyhodnotit jeho možný dopad. Práce je pojímána deskriptivně, má charakter myšlenkového experimentu. Je zpracovaná monografickou procedurou. Metodické zpracování bylo provedeno formou sběru a vyhodnocením dostupných dat a dokumentů vypovídajících o současném stavu péče o ohrožené děti. Text práce je rozdělen na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretický podklad vychází z oblasti psychologie, sociologie, pedagogiky. Praktická část přináší prezentaci návrhu nového modelu transformované péče na příkladu ústavního zařízení a vyhodnocení jeho očekávaných přínosů. Také popisuje možné překážky a problémy při zavádění modelu do praxe.The bachelor's thesis is focused on the concept of the new model of transformed care of the vulnerable children. Its aim is the description and introduction to concept of the new model of transformed care of the vulnerable children on the example of one institute, and the evaluation of its possible impact. The thesis is conceptualized descriptively, it is the conceptional experiment. This work is compiled like a monographic study. Data was obtained by collecting and analysing the documents about the present state of care of the vulnerable children. The text of work is divided into two parts - the theory and the practice. The theoretical part is based on psychology, sociology and pedagogy. The practical part presents a new model of transformed care on the example of one institute and analyses its expected benefits. It also describes the possible difficulties and problems during implementation of the model into practice.
Keywords:
institutional care; National Action Plan; rights of the child; Transformation; Národní akční plán; práva dítěte; Transformace; ústavní výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/44482