Název:
The Determinants of International Tourism Demand
Překlad názvu:
The Determinants of International Tourism Demand
Autoři:
Vencovská, Jana ; Strielkowski, Wadim (vedoucí práce) ; Fišerová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This bachelor thesis focuses on identifying the key factors affecting international tourism demand. Additionally, it provides an assessment of the economic impact of tourism, which is followed by an overview of possible interpretations of the terms "tourism" and "tourist" and their evolution in time. Based on a review of existing literature, the next part discusses the meaning of the term "tourism demand", the ways how this demand can be measured and on its main determinants. The last chapter of the thesis is dedicated to an econometric analysis of the determinants of the demand for tourism to the Czech Republic from thirty-eight different countries. The data on the number of guests registered in collective accommodation establishments collected by the Czech Statistical Office was used as a measure of tourism demand. The period between years 2000 - 2012 was investigated. The model was specified in a dynamic form, which allowed us to account for the Word-of-Mouth (WoM) effect and to reflect the importance of tourists' loyalty. The Arellano-Bond generalized method of moments (GMM) estimation method was used to estimate the model. One of the main conclusions of the analysis is that 31% of the tourist arrivals are attributable to habit formation and the WoM effect. The results further show that tourism...Tato bakalářská práce se zabývá určením hlavních faktorů, které ovlivňují poptávku po cestovním ruchu. Dále také hodnotí ekonomické dopady cestovního ruchu a poskytuje přehled možných výkladů termínů "turistika" a "turista" a jejich vývoj. Na základě dostupné literatury objasňuje, co je to poptávka po cestovním ruchu, jak je možné ji měřit a jakými faktory je ovlivňována. Poslední kapitola je věnována ekonometrické analýze faktorů, které mají vliv na mezinárodní poptávku po cestovním ruchu z 38 států světa do České republiky. Měřítkem poptávky byl počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních podle údajů Českého statistického úřadu. Sledováno bylo období let 2000-2012. K analýze byl použit dynamický model, který nám umožnil zhodnotit efekt ústních doporučení mezi turisty a jejich věrnost České republice jako turistickému cíli. K odhadu je použita zobecněná momentová metoda (GMM) podle Arellano-Bonda. Z analýzy vyplynulo, že 31% turistů přijíždí díky předchozí pozitivní zkušenosti, ať už vlastní či doporučující osoby. Výsledky dále ukázaly, že poptávka po cestování do České republiky není příliš závislá na ekonomické situaci země, ze které turisté přijíždějí. Klasifikace JEL A12, C23, L83 Klíčová slova ekonomika turismu, poptávka po cestovním ruchu, Česká republika E-mail autora...
Klíčová slova:
ekonomika turismu; poptávka po cestovním ruchu; Česká republika; Czech Republic; tourism demand; tourism economics